Tankar efter en promenad.
Men jag traskade tappert vidare längs fjärden. Därborta, på andra sidan vattnet, ligger min gamla arbetsplats DN-Expressenhuset. Det känns bra att ha den lite på avstånd.
På andra sidan ett annat vatten, sjön Trekanten, rinner en bäck där jag brukar stanna en stund för att titta och lyssna. Strömmande vatten har ofta en positiv inverkan på mig. Tyvärr förmår inte min kamera återge bruset, sorlet och porlandet på ett naturtroget sätt. Och den film jag laddar upp på YouTube blir som vanligt komprimerad och försämrad.
På Systembolaget fick jag veta att det rödvin jag brukar köpa, Castillo de Gredos i treliterskartong, inte längre saluförs av butiken. Jag har fastnat för det vinet av ett par tre skäl; det är billigt, ganska gott och kommer från den trakt där jag brukar vara när jag är i Spanien, uppe i Gredosbergen. Det fick bli en enliterskartong. Dessutom kostade jag på mig en flaska Cafetino; ger god smak åt det franskrostade kaffet. Kul pava:
Därefter ett djupt andetag innan jag klev in bland Konsums prishöjda varor. Det har blivit ganska extremhöjda matpriser runt hela globen sa dom på radion i dag. De ryska fattigpensionärerna har inte längre råd att köpa bröd. Mitt favoritbröd, grovt rågbröd, har ökat från drygt 30 spänn till 43 på mindre än ett år. Ett par majskolvar som kostade 13 spänn för ett halvår sedan går nu på 20. Och så vidare. En allt större del av världens spannmål går till framställning av etanol. Kan man dricka det? Nä, jag orkar inte tänka på eländet nu.
Fredag, äntligen kan jag köpa ett paket cigaretter till tröst. På måndag kommer resultatet av spirometriundersökningen ... :-)
Att tala nonsens
Flyg hatt
Tidig morgon
Bibliotekshuligan
Snowfall and Satie
Så var det då.
Monty Python - Hospital Sketch
Spirometri
Nästa vecka bör jag få veta något om hur det står till med mina lungor efter sisådär 45-50 års rökning. Väntar också på resultat av lungröntgen. Okej, jag är lite spänd inför beskeden. Förhoppningsvis har jag inte dragit på mig kol eller något ännu värre. I kväll röker jag av ren nervositet. Annars tror jag att jag är på god väg att sluta med giftpinnarna. Det här året har jag lyckats skära ner kraftigt på konsumtionen; i stället för cirka 25 askar normalkonsumtion på 2 1/2 månad har jag reducerat till 5 askar. Och en månad lyckades jag hålla upp helt.
Tänk om beskedet från läkaren blir att mina lungor ser helt okej ut. Kommer jag då att tänka som förr 'det här går ju fint, jag fortsätter att röka, jag tillhör undantagen som klarar mig från lungcancer'? Nä, jag hoppas att jag inte hamnar i den fällan igen. Det måste bli ett slut på det här slaveriet som tobaksbolagens ägare och arbetare levt så gott på. (Då talar jag inte om den tid då det var slavar som skördade tobaksfälten. De levde knappast gott på rökarnas bekostnad.)
Glöm ej att läsa!
På avstånd tyckte jag det stod Glöm ej att läsa. Så jag fixade lite grann i Photoshop och nu har jag den här bilden som en påminnelse på dörren:
Double
Animator vs Animation
Animation
Menar du den här, Erik?
Mediterranean sundance
Jag har aldrig varit mycket före att samla autografer, såvitt jag kan minnas har det bara hänt en gång att jag ställt mig i kö för att få några personers namn på papper, den gången på en LP-skivas innerkonvolut. Det var på Göta Lejon på Söder i Stockholm en mycket varm sommarkväll - den 14 augusti 1981 - efter en av de mest hänförande musikupplevelser jag haft. Artisterna som skapade den hänförelsen var alltså den ovan nämnda trion.
Man bygger i Liljeholmen
Dagens citat ...
'Jag har kommit fram till att det bästa sättet att ge sina barn goda råd är att ta reda på vad dom vill och så råda dom att göra det.'
Göran Rosenberg: Den glömda historien om Tantura
I varje fall inget mer än fötterna. Sandstranden var smutsig och täckt av tjärklumpar, vattnet var grumligt och koliinfekterat och längs den strandpromenad som i dag kantas av eleganta restauranger, chica kaféer och lyxhotell låg små sparsamt upplysta etablissemang där man enligt ryktet tillagade de katter som i riklig mängd strök omkring i kök och soptunnor. Det var inte bara katterna som hade svårt att se skillnaden.
De som kunde badade följaktligen någon annanstans. Vi kunde, eftersom min farbror hade en svart folka av årsmodell 1955 som han fått ärva av sin bror, dvs min far, och lyckliga lördagsmorgnar innan solen hade börjat steka och stränderna hade börjat tätna, packade vi folkan till bristningsgränsen och for norrut längs kusten.
Den vackraste och samtidigt minst befolkade stranden låg längst bort, nästan ända uppe vid Haifa, krävde därför extra tidig uppstigning och reserverades för de långa och heta helger då trycket på Israels badstränder var som störst. Jag minns fortfarande den särskilda stämning av glädje och förväntan som uppstod när min farbror med en cirkusdirektörs känsla för effekter meddelade namnet på utflyktsmålet.
Namnet var Tantura.
DEN 21 JANUARI 2000 publicerade den israeliska kvällstidningen Maariv en längre artikel om en dittills okänd massaker på arabiska bybor under det krig som israelerna kallar milhemet haátzmaut, självständighetskriget, och palestinierna nakba, katastrofen. Artikeln utgick från en magisteruppsats som lagts fram vid institutionen för Mellanösterns historia vid Haifauniversitetet av en äldre forskarstuderande vid namn Teddy Katz och där godkänts med högsta vitsord.
Uppsatsen byggde på intervjuer med sammanlagt 135 personer och redovisade i mer eller mindre samstämmig detalj vad som hände när israeliska soldater ur Alexandronibrigadens 33:e bataljon intog den arabiska byn al-Tantura den 22 och 23 maj 1948. Bland de intervjuade fanns såväl soldater som bybor. Berättelserna skilde sig inte nämnvärt åt.
Vad som hände, förutom att byn efter en eldstrid med stupade på bägge sidor ockuperades, var att cirka tvåhundra bybor dödades utom strid. Ett hundratal sköts ihjäl när de israeliska soldaterna i ett slags raseriutbrott tog hämnd för en populär kamrat som stupat för en arabisk kula avlossad efter kapitulationen.
De övriga cirka hundra offren var män mellan tretton och trettio år som plockades ut bland de hopsamlade byborna på stranden och i grupper på mellan sju och tio personer fördes till en mur i närheten av begravningsplatsen där de avrättades medelst skott i bakhuvudet.
Att al-Tantura var en av över fyrahundra palestinsk-arabiska byar som intogs av israelerna, tömdes på sina invånare och utplånades från kartan under och efter kriget 1948 är numera ovedersägligt. Att ett stort antal av dess invånare dödades i den processen borde numera också vara det. Det är inte bara Katz intervjuer som ger stöd för den uppgiften, även om det stöd intervjuerna ger är nog så övertygande.
Efter publiceringen av det muntliga materialet har tidigare okänd skriftlig dokumentation grävts fram ur den israeliska arméns arkiv. I en rapport till arméhögkvarteret talas om faran för epidemier till följd av ännu obegravda kroppar. I en tredje om "irreguljära händelser" och "överreaktioner". I en fjärde om att "massgraven setts till".
Likväl är Teddy Katz forskarkarriär i dag slagen i spillror, hans en gång lovordade magisteruppsats återkallad och underkänd, hans akademiska grad annullerad och hans främste tillskyndare i den akademiska världen, professorn i historia vid Haifauniversitetet, Ilan Pappe, hotad av disciplinär rättegång och avsked.
VAD VAR DET som hade hänt? Jo, det som hade hänt var att Teddy Katz några dagar efter tidningsartikeln stämdes för förtal av veteraner från den utpekade arméenheten och krävdes på ett mångmiljonskadestånd. I rättegången som inleddes den 13 december 2000 presenterade åklagarsidan sex citat ur uppsatsen (av totalt 230) som inte stämde överens med bandutskrifterna. I ett av citaten hade Katz bytt ut ordet "tyskar" mot "nazister", i de fem övriga hade han placerat egna sammanfattningar och förtydliganden inom citattecken.
Detta var naturligtvis inte bra för Katz, än mindre för hans sak, men sedan åklagaren i två dagar lagt fram sin sak stod det klart att de sex citaten i stort sett var hela saken. Återstod 224 citat där inga avvikelser från banden hade kunnat hittas, inte heller någonting som tydde på att Katz radikalt hade feltolkat eller missförstått vad som sagts. Inte heller de sex inkorrekta citaten kunde rimligen sägas ha haft till syfte att förändra eller förvränga bilden av händelseförloppet.
På sin höjd handlade det om välmenande men likväl otillbörliga försök att precisera och tydliggöra. Det citat i vilket ordet "tyskar" bytts ut mot "nazister", ingår i en intervju med Shlomo Ambar, officer i aktionen mot Tantura, sedermera general i israeliska armén. Här följer citatet i sitt sammanhang:
"Ambar: Jag tänker bara [apropå händelserna i Tantura] att när vi stred mot tyskarna som ju var vår värsta fiende [Ambar hade kämpat i den brittiska arméns judiska legion] följde vi de internationella lagarna för krig. Inte ens de [tyskarna] dödade krigsfångar. De dödade slaviska krigsfångar, men inte brittiska, inte heller judiska - alla brittiska soldater i tysk krigsfångenskap överlevde ..."
- - -
Katz: Vad du säger är att man dödade araber [i Tantura]?
Ambar: Står det inget där [i Alexandronibrigadens minnesbok från 1961] säger jag inget. [...] När jag inte vill berätta så betyder det att jag har något att dölja. Det betyder att erövringen [av Tantura] inte var en av våra mest ärofyllda strider ...
Om det Ambar inte ville berätta berättade andra i desto större detalj, exempelvis Mordechai Sokoler, en lokal vägvisare från närbelägna Zichron Ya´akov. som sade sig personligen ha hjälpt till att begrava 230 kroppar. Han hade räknat dem.
"Sokoler: Efter åtta dagar kom jag tillbaka till platsen där vi hade begravt dem, nära järnvägsstationen. Där hade blivit en upphöjning eftersom kropparna hade svällt. Efter ett par tre dagar var upphöjningen borta.
Katz: Två eller tre dagar senare?
Sokoler: Ja. "
Vare sig detta eller något annat vittnesmål från Tantura blev dock någonsin prövat av domstolen. Inför den tredje rättegångsdagen när det var försvarets tur att träda fram, undertecknade Teddy Katz helt överraskande en "ursäkt" där han i självförödmjukande ordvändningar tog tillbaka allt som kunde tolkas som att judiska soldater hade begått en massaker i Tantura. Efter ytterligare tolv timmar ville Katz ta tillbaka "ursäkten" och fortsätta rättegången, men domstolen vägrade.
Katz hade sålt smöret och tappat pengarna.
ATT KATZ I ETT svagt ögonblick frestades skriva under vad som till formen och innehållet mest av allt påminde om en självbekännelse från Stalintiden, säger möjligen något litet om Katz (nära sextio år gammal hade han några veckor tidigare drabbats av en mindre stroke och pressen från omgivningen plågade honom), men långt mer om det starka ideologiska och politiska spänningsfält som ännu omger den israeliska historieskrivningen i allmänhet och historieskrivningen om kriget 1948 i synnerhet.
Den historiker som av någon anledning tar sig för att dokumentera en tidigare okänd massaker i detta krig beträder den israeliska historiens mest minerade mark och får följaktligen inte göra minsta felsteg. Den akademiskt oerfarne Katz gjorde flera och undergrävde därmed inte bara sin egen forskarkarriär utan också förutsättningarna för en offentlig genomlysning av händelserna i Tantura. Allt ljus riktades mot felstegen, huvudspåret lades i mörker.
Att Katz var på rätt huvudspår är i dag ovedersägligt. Lika ovedersägligt som att Israel under kriget 1948 bedrev vad vi i dag kallar etnisk rensning. Vare sig de arabiska invånarna flydde självmant eller fördrevs var deras försvinnande oftast önskvärt och deras byar oftast i vägen.
Den generation av "nya" israeliska historiker som det senaste årtiondet kartlagt och dokumenterat denna mörkare sida av Israels tillblivelse har följaktligen utsatts för skarp ideologisk beskjutning. Deras akademiska fotarbete har dock varit felfritt och deras rön om Israels roll i palestiniernas nakba kan numera bara förträngas, inte vederläggas.
Att en stor del av Israel fortfarande föredrar att förtränga är å andra sidan inte så svårt att förstå. Vilka strategiska och säkerhetsmässiga skäl den nyutropade staten än må haft för att tömma arabiska byar och skapa sammanhängande judiska landområden, så fruktar ännu stora delar av det judisk-israeliska samhället att det i "sanningarna" om 1948 kan finnas en moralisk smärtgräns vid vilken det förflutnas synder riskerar att undergräva nuets legitimitet.
Paradoxalt nog tycks denna fruktan i dag vara störst hos den sionistiska "vänster" som vill dra en skarp moralisk gräns mellan det Israel som skapades i kriget 1948-49 och de landområden som erövrades av Israel i kriget 1967. Den sionistiska "höger" som alltid ansett att koloniseringen av Västbanken (Judéen och Samarien) är lika legitim som koloniseringen av Galiléen har däremot allt öppnare börjat bejaka de hårda tagen mot araberna 1948 för att motivera och rättfärdiga de hårda tagen 2002.
Samma fiende och samma hot då som nu, är tankegången. En mera resignerad variant av samma tankegång är att ju mer som blir känt om övergreppen mot de palestinska araberna 1948 desto mindre benägna lär dessa bli att försona sig med Israel och desto mer kommer Israel att tvingas basera sina relationer till dem på misstro och kontroll.
En av de "nya" historiker som av allt att döma kommit till den slutsatsen är Benny Morris, författare till några av de mest väldokumenterade studierna av Israels roll i den palestinska katastrofen, som nu omfattar tesen att palestinierna aldrig på djupet kommer att acceptera Israel. "Sanningen" om 1948 varken befriar eller förlöser, den bara binder och förhärdar, tycks ha blivit Morris bittra credo.
En rakt motsatt uppfattning hyser sedan länge professor Ilan Pappe vid Haifauniversitetet, en annan av Israels namnkunniga "nya" historiker.
Utan försoning med det förflutna ingen försoning med nuet, är Pappes fasta övertygelse. Så länge Israel förtränger eller förnekar sin del i palestiniernas nakba, så länge kommer relationen mellan Israel och palestinierna att baseras på fruktan och självbedrägeri. Och historiens brott riskera att upprepa sig.
DET VAR SANNOLIKT denna övertygelse som drev Ilan Pappe att så hårt engagera sig i fallet Katz. I början genom kritik av universitetsledningen och kollegerna för att ha tagit sin hand från Katz utan att först själva utreda anklagelserna mot honom (det var ju trots allt universitetet som hade godkänt hans uppsats).
Sedermera med artiklar och inlägg där Pappe ville visa att Katz hade haft mera rätt än fel om Tantura. I det hårdnande politiska klimatet i Israel har Ilan Pappe talat för allt dövare öron. Ingen vill längre gräva i affären Katz, än mindre i affären Tantura, Den kibbutz på vars ägor den påstådda massgraven sägs ligga vägrar bokstavligen. Teddy Katz anhållan om att få lägga fram en ny och förbättrad uppsats har bemötts med kallsinniga pekpinnar från universitetets sida.
Till råga på allt sitter nu även Ilan Pappe på de anklagades bänk. Den 5 maj stämdes han av Haifauniversitetet inför en intern disciplindomstol för ha förolämpat fakultetsledningen, sårat kollegerna och förvrängt fakta om universitetets agerande i affären Katz.
Ett av de brott som lades honom till last var att han i ett debattinlägg på en webbsida skrivit "att närhelst dumheten möter fegheten på Haifauniversitetet blir resultatet antingen en fars eller en tragedi". Såsom för att bekräfta just den saken krävde universitetet att Ilan Pappe skulle dömas till avsked. Oavsett om mötet denna gång slutar i fars eller i tragedi, visar affären Katz-Pappe hur svårt det officiella Israel ännu har att erkänna vidden av palestiniernas nakba, än mindre sin egen skuld i den.
I det avseendet har Osloprocessens sammanbrott och det återupptagna kriget om jord och makt i Israel-Palestina återuppväckt associationerna till kriget 1948, och därmed också dess trauman och fobier. Hur långt är det till en verklig och varaktig israelisk-palestinsk försoning? Sannolikt lika långt som till den dag då det på platsen där al-Tantura med sina 1500 invånare en gång låg, inte bara ligger en offentlig badstrand utan också ett offentligt minnesmärke över vad som hände med byn och dess invånare den 22 och 23 maj 1948.
Den här artikeln tycker jag styrker min uppfattning att den sajt jag nämnde i mitt förra inlägg, 'Palestine Remembered', inte far med osanning när den beskriver vad som skedde när Palestina förvandlades till Israel.
Palestina-Israel
Motivet finns på en strand nära byn Tantura, några mil norr om Tel Aviv. Jag är ganska säker på att den mur av stenar man ser längst bort i bilden, är lämningen av en byggnad från den tid Tantura var arabiskt område och hette al-Tantura. Jag hade tidigare läst om platsen på en sajt som heter 'Palestine remembered'. http://www.palestineremembered.com
Om vad som kan ha hänt i det dåvarande al-Tantura i samband med Israels ockupation av området 1948, kan man läsa här: http://www.palestineremembered.com/Haifa/al-Tantura/index.html
Jag skriver 'kan ha hänt' eftersom jag inte vet något om tillförlitligheten hos själva källan, alltså sajten 'Palestine remembered'. Jag måste samtidigt säga att min läsning hittills alltmer styrkt mig i uppfattningen att detta är sann historia och inte falsk palestinsk propaganda.
Periodvis är jag ganska upptagen av funderingar kring den tragiska konflikten Palestina-Israel. Just nu upptar problemen för de boende i Gaza - fängelset utan tak - en del av mina tankar. Och häromdagen hörde jag på radion att Israel har beviljat sig ytterligare över 700 bosättningar på den ockuperade Västbanken. Det är väl ingen som tror att Israel frivilligt kommer att lämna det området? Och hur skulle den så kallade fredsprocessen ha någon som helst förutsättning att lyckas? Hur skulle en palestinsk stat vara möjlig att skapa med det lapptäcke av israeliska bosättningar som ryms inom det ockuperade palestinska området? Och vem tror att Israel någonsin kommer att bevilja de miljoner palestinska flyktingar som lever i flyktingläger i Gaza, Libanon, Syrien, Jordanien och på andra platser att återvända till de platser i Israel som de tvingats lämna? Problematiken är oändlig, jag har bara snuddat vid några av stötestenarna.
Lite konst från nätet
Grabben från Karlstad ...
"Korven" igen.
Mer Arnold + svar till Erik.
Erik, du undrade hur jag fick in alla länkarna i inlägget om 'Blå tummen' och 'Korven'. Svaret är att jag helt enkelt kopierade texten från Wikipedia och klistrade in den på sedvanligt sätt, precis som med följande info:
Hans Arnold, född den 22 april 1925 i Sursee i kantonen Luzern i Schweiz. Han är en svensk konstnär och illustratör.
Hans Arnold utbildades på Konstfackskolan i Luzern, där han blev antagen 1936. I Schweiz jobbade han tidvis som trickfilm-animatör. Efter några år i Paris kom han 1947 till Sverige. Det svenska landskapet påminde honom om alperna nedanför trädgränsen. I Sverige gjorde han sina första illustrationer för Åhlén & Åkerlunds förlag,Det var en gubbe som satt på en likkista och spelade fiol, berättade Arnold.
Hans Arnold har arbetat som illustratör i dags- och veckotidningar, som sagoillustratör ("Bland Tomtar och Troll", Allrakäraste Syster), som omslagstecknare till serietidningar och skivomslag ("Boris Karloffs Midnattsrysare", "Abbas Greatest Hits" Swedish WHISTLER "Dazzling Days") och ungdomsböcker (?Dante?, "Dunder och Brak", "Frankensteins Faster"), som trickfilm-animatör ("Matulda och Megasen", "Fetknopparna", "En konstig man") och fristående konstnär. Första utställningen i Sverige hade han 1959 på Galleri Färg och Form. Hans Arnold har även jobbat som scenograf för bland annat Kungliga Operan.
1955 gifter sig Hans Arnold med konstnärinnan och författarinnan Vera Nordin. 1956 föds tvillingarna Ylva och Björn.
Efter att ha tecknat "Veckans Chock" i Vecko-Revyn under åren 1954-79 blev han rikskänd som skräcktecknare. Typisk för Hans Arnolds teckningar är att han lyckas få de mest vardagliga föremål att se spöklika och skräckinjagande ut, samtidigt avbildar han barn och framför allt kvinnor på ett mycket älskvärd sätt. Hans arbeten är alltid mycket detaljrika och genomarbetad med tydliga drag till surrealism.
Än idag har Arnold en bred skara av anhängare och är allmänt klassad som "kult-illustratör". Hans teckningar har jämförts med den internationellt mer namnkunnige H.R. Gigers.
Litteratur och källa [redigera]
- "Hans Arnold - sagor, sex och Guds finger", skriven av Lotten Strömstedt, Arvinius förlag, 2002.
- "Veckans Chock" som innehåller ett urval av illustrationerna till rysarserien med samma namn som gick i VeckoRevyn 1954?1979. Boken ges ut av förlaget Bulleribock, 2006.
Hursomhelst, Erik, jag tvivlar på att Arnold fanns med i Lektyr eftersom han var knuten till Åhlén & Åkerlunds förlag (där jag själv jobbade i offset-tryckeriet ett år på 60-talet).
Little Becky
Ännu en kul fil från Erik. Tack för den.
David Gilmour
Ett konstverk
Några nattliga timmar med Pink Floyd.
Time
Om man klickar i bilden så kommer man direkt till filmen på YouTube, och där kan man sedan öka storleken till nästan full skärmbild.
We don't need no education ...
Tack Michaela!
Det är sympatiskt när någon använder sin popularitet för att göra ett sådant här inlägg.
Tom Lehrer: "The masochism tango"
Wikipedia:
Tom (eg. Thomas) Lehrer, född 9 april 1928, amerikansk musiker (kompositör, textförfattare, sångare, pianist) och matematiker. Han uppträdde framför allt på 1950- och 60-talen med sånger som ibland var satiriska och behandlade ämnen som amerikansk inrikespolitik och kärnvapen. Andra av hans sånger är inspirerade av matematik och annan naturvetenskap. Flera av Lehrers sånger har tolkats av Lars Ekborg på svenska. Det sägs att han slutade uppträda när Henry Kissinger fick Nobels Fredspris. " Den ironin är omöjlig att överträffa."
Lehrer har också skrivit sånger till det amerikanska barnradioprogrammet Electric Company. På Youtube finns flera filmer från hans framträdanden.
Korta och intressanta föreläsningar.
Det här en rolig och intressant person som ger förhållandevis lättbegripliga föreläsningar om allehanda ting och företeelser. Väl värd ett besök. Här ett exempel på hans föreläsningskonst:
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1431564345/bctid1434034778
Här finns det mer att hämta från samme man:
http://krampf.com/experiment_vid.html
hakanks hemsida
http://www.hakank.org/book_links.html
Hoppas att han inte har plöjt igenom hela listan.
"Blå tummen" och "Korven"
Sedan en text från Wikipedia kopierad rakt av:
Blå tummen var ett humorprogram, som förekom i Sveriges Radio från 1957 till 1968. Lasse O'Månsson och Bertil Pettersson låg bakom manus och genomförande. Titeln är en avsiktlig förvrängning av blå timmen som i sin tur är en försvenskning av det franska begreppet L' heure bleue. Den mest kända sketchen från programmet är Korven, som också kom ut på skiva. Signaturmelodin var en bit av "Oua Oua" inspelad av Hawaiiparet Kanui och Lula 1933.
Programmet, som gick mycket sporadiskt och oregelbundet, byggde på absurda ordlekar och språkliga experiment. Ofta spelade man in en sketch, för att sedan med hjälp av en rullbandspelare kopiera och klippa sönder den i meningar eller satser, för att sedan sammanfoga den på nytt. Sketcherna avbröts eller avslutades med märkliga ljudeffekter, även de skapade med bandspelare.
Man var uppenbart inspirerad av absurdismen, och i sina mest avancerade ögonblick tangerade man den konkreta poesin. O' Månsson och Petterson blev genom serien också bland de första som använde sig av sjuk humor. O'Månsson och Pettersson arbetade på samma sätt som bland andra Monty Python senare skulle göra, helt utan improvisation.
1967 gav författarna ut Blå Tummen, en bok med material från programmet, på Williams förlag. Det finns också ett par sketcher utgivna på skiva. Under sent 1960-tal arrangerades Cabaret Blå Tummen på Mosebacke Etablissement där man dessutom bjöd in (mer eller mindre) talangfulla gäster.
Det arkiverades aldrig några arkivexemplar av radioserien, och man trodde länge att den var oåterkalleligt borta. Men i början av 2000-talet upptäcktes att flera lyssnare spelat in program på sina trådspelare och bandspelare, och dessa inspelningar har nu restaurerats och flera gånger sänts i P1 och SR Minnen.
Korven är en svensk sketch skriven 1961 av Bertil Pettersson och framförd av Pettersson och Lasse O'Månsson i radioprogrammet Blå tummen. Sketchen är ett exempel på den sjuka humor som gjorde programmet uppmärksammat. Den består av ett nonsensaktigt samtal mellan en korvförsäljare och hans kund.