Äntligen upphörde regnet

Molnen sprack upp, solen tittade fram och jag tog mig ut från lägenheten. Det kändes som den första sommarpromenaden i år. Trots 50 år av rökande kunde jag känna dofter som jag inte upplevt på ett bra tag, som den från nyslaget gräs. Jag gick den långa rundan längs Gröndalssundet, rundade Ekensberg, fortsatte genom skogen ut mot Rävudden och Vinterviken. På den stora gräsmattan framför det som en gång var Skulpturens hus byggde Parkteatern inför kvällens föreställning av Figaros bröllop.





I Vintervikens trädgårdar blommade det för fullt. Jag hade kameran i fickan men tänkte inte plåta några blommor den här gången. Jag har fotograferat blommor, buskar och träd i flera år, nu har jag börjat känna av upprepningens leda (inte bara inom det motivområdet). Men när jag såg den blommande vallmon kunde jag inte låta bli att plocka fram kameran.





Jag stannade en stund vid Brunos täppa där han satt och åt tillsammans med sin fru. Det blev inga bilder där heller. Men när jag kom fram till Vintervikens trädgårdskafé blev det några bilder av det snart färdiga nybygget.





Efter en latte med bruschetta pratade jag en stund med Christer, ordförande i Trädgårdsföreningen och den drivande kraften bakom nybygget. Som arkitekt är han den som stått för ritningarna och som snickare (med mera) har han utfört huvuddelen av det praktiska arbetet. Det är alltid kul och intressant att snacka med honom.

Christer

Det är dags att bli passiv men stödjande medlem i föreningen. Sedan den tog över kaféet har det hänt massor både med mat- och dryckutbudet, byggnaderna och den omgivande trädgården. Om ett par veckor kan de nya faciliteterna tas i bruk. Då blir det lättare för personalen att jobba och de långa köerna av kafégäster kommer att avverkas snabbare. Dessutom kommer man att ha ett eget bageri. För den som vill veta mer om Vintervikens trädgårdsförening och dess olika verksamheter finns det en hemsida här.

När jag kom hem satt Sotis som vanligt i trappan och väntade på att husse och matte skulle komma hem.



Avslutningsvis en av dagens seglare på Essingefjärden:



Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Ett härligt reportage tycker jag.

2009-06-16 @ 20:53:23
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse

Tack för det, Stiffo. Jag har haft en bra dag och lyckades kanske undvika att fördjupa mig i alltför många detaljer i texten. Det kan vara svårt att begränsa sig när det uppstår många associationer och tankar. One have to kill the darlings.



Lena kommer till Sverige nästa vecka, jag hör av mig.

2009-06-16 @ 21:05:39
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: siri skywalker

vinterviken. så täner jag bara på dendär filmen av harald hamrell..

2009-06-16 @ 22:02:42
URL: http://barbiespussy.blogg.se/
Postat av: Erik

Trevlig fotovandring du bjuder på. Parkteaterns föreställning var ju utan sång! Inte duger ett operettlibretto till en talpjäs, urvattnat :-( Orkade bara lyssna ett tag...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0