Liten fundering om språket


OMG = oh my god
YGTBK = ? (någon som vet?)


Jag undrar i vilken utsträckning som skriftspråket i chat- och bloggvärlden påverkar det traditionella och mer allmänt vedertagna skriftspråket? I chatvärlden handlar det mycket om att effektiva förkortningar får ersätta fraser, typ brb i stället för be right back och hru i stället för how are you. Enskilda ord förkortas till en bokstav, you blir u, okay blir k. Versaler förekommer alltmer sällan i inledningen av meningar eller vid namnangivelser och interpunktionen är märkbart reducerad. Bokstäver ersätts med siffror, som på reklamaffischen ovanför där ordet great skrivs gr8 och sjukt blir 7KT. Exemplen kan mångfaldigas. Här har jag tagit fram några exempel från engelskan, men motsvarigheter finns även på svenska bloggar och chattar.

Nya generationer växer upp med en delvis förändrad inställning till hur språket kan användas. En del språkvetare menar att om en majoritet av en befolkning ansluter sig till ett nytt språkbruk, så blir det tongivande för hur det framtida språket kommer att utvecklas. För inte så länge sedan gjorde man skillnad mellan orden före och innan, numera är de orden liktydiga även i Svenska Akademiens ordlista. Ordet institution uttalas numera av en majoritet som instutition, trots att ordet kommer från institut. I radio och tv är det ytterst få som uttalar ordet korrekt. Om tillräckligt många säger fel tillräckligt länge så blir förmodligen det felaktiga det rätta så småningom.

Kommentarer
Postat av: Baronessan

Förmodligen betyder det YouGotToBeKidding

men kan också betyda Yngre Gamling Tvekade Blev Kvar



Ja man kan undra vart språket är på väg många har även slutat använda komma stor bokstav och punkt ibland blir det omöjligt att läsa

2009-05-12 @ 18:57:58
URL: http://baronessabilder.blogspot.com/
Postat av: Lars Elllll

Kolla: http://www.jonasweb.nu/sidor/internet/natjargong.html



2009-05-12 @ 21:01:00
Postat av: Erik

Måste bara nämna att jag föredrar hela ord irl! :-)

2009-05-12 @ 23:47:11
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: ElStiffo

Gr8 kan vara grotta också.(ha-haaa va ja e rolig...)

2009-05-13 @ 09:56:15
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse

Haha, den var bra, Stiffo. :-)

2009-05-13 @ 14:57:48
Postat av: Siri skywalker

Ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte alla dessa förkortningar. Trots att jag är 17år och förväntas känna till detta chattspråk, så blir jag rejält förvirrad ibland.

Vad är det för fel med att skriva hela ord och meningar?..hm..Jag sträcker mig så långt som att skriva "brb" när jag är sådär lagom stressad. Men annars så är förkortningar faktiskt inte min grej!

2009-05-13 @ 17:16:13
URL: http://barbiespussy.blogg.se/
Postat av: Bosse

Lasses länk här ovanför leder till en intressant sajt. Där finner man bland annat en utförlig lista över chatt-förkortningar. Tack Lasse. :-)

2009-05-14 @ 12:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0