En målning från 1950-talet och PhotoFunia


Jag har ett vagt minne av att han kom från något land i Mellaneuropa. Vi såg honom sitta på andra sidan viken vid staffliet, då och då tittade han upp från duken mot vårt håll. Vi förstod att han målade av udden där vi hade vår sommarstuga, Holmen som den hetat alltsedan morfar köpte tomten på 1920-talet och lät bygga den röda stugan med vita knutar. Så småningom såg vi den målande mannen packa ihop sina grejer och komma gående längs stranden mot oss. Jag minns egentligen inte mycket från den där stunden, men det vore inte alltför svårt att fabulera omkring vad som skedde. Att mannen talade ett främmande språk som ingen av oss förstod, det minns jag, men vår mor som kunde engelska och tyska förstod att han ville sälja den tavla han nyss avslutat. Vi barn blev väldigt förtjusta över vad han skapat (det var innan vi lärt oss att det fanns någonting som kallades hötorgskonst). Men det saknades en viktig detalj på målningen, vilket vi påpekade, nämligen den röda hundkojan. Det ordnade konstnären snabbt med några penseldrag. Sedan lyste den där hundkojan med en kolorit som bröt av ganska bjärt från den övriga målningen. Jag gissar att konstverket inhandlades för ett par tre tior. Därefter fortsatta den vandrande konstnären till nya motiv. Målningen hänger numera på toaletten hos en av mina systrar. Jag älskar den.

Häromdagen kom jag via Siris blogg i kontakt med sajten PhotoFunia. Det får tjäna som förklaring till följande oseriösa bildspel. Jag har lagt upp det i dubbel upplaga för att om möjligt kunna se den eventuella kvalitetsskillnaden mellan YouTube och Vimeo.






En målning snart lika känd och dyr som van Goghs solrosor. Dags för min syster att sätta kombinationslås på den pansarförstärkta toalettdörren.

Kommentarer
Postat av: Siri

Du är bra kreativ du Bosse, haha! ;)

2009-03-31 @ 18:20:30
URL: http://barbiespussy.blogg.se/
Postat av: Laila

Jag kan faktiskt reta mig på det där begreppet "hötorgskonst". För det är ju en nedsättande beskrivning av all konst som inte målats av erkända konstnärer och således säljs billigt.

Väldigt många av våra idag stora konstnärer började ju just så, innan de blev "upptäckta".

Har man inte kontakter eller möjlighet att hitta ett galleri som vill ställa ut, så visar det ju prov på bra företagsamhet, att få sålt sina alster på det sättet.

Kvalitén på dessa tavlor varierar ju naturligtvis, men det finns mycket som är jättebra!

Samtidigt som åtminstone jag kan tycka att mycket av den "erkända" konsten som säljs för förmögenheter, är alldeles fruktansvärd!



Så, nu har jag tyckt till för idag! :-)

2009-03-31 @ 21:59:03
URL: http://blogg.lailanorman.se
Postat av: Erik

Tack för en klart rolig stund, ja hemsidan PhotoFunia. Inget fel på ditt inlägg, har du gjort alla varianter? Historien kring tavlan var trevlig :-) Har hört liknande historia kring en tavla hos mina föräldrar, även om jag själv inte minns händelsen... det var nog vanligt ett tag, kringvandrande målare. Han verkar ha använt oljefärger.

2009-03-31 @ 22:30:57
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Laila, jag delar till fullo din uppfattning. Som du kanske förstår har jag inget emot den så kallade hötorgskonsten, även om ironin i min parantes kanske inte var helt tydlig. I själva verket var den väl ganska illa formulerad. Men min slutkommentar i det längre textstycket säger det mesta om min inställning till hötorgskonsten – som det för övrigt finns gott om på mina väggar. :-)

2009-04-01 @ 01:36:08
Postat av: Bosse

Erik, menar du alla PhotoFunia-varianter där Holmen-målningen ingår? I så fall är svaret ja, naturligtvis.

2009-04-01 @ 01:46:42
Postat av: Syrran!!!

Ja jädrar i min låda eller ska man säja på min toa, fantastiskt roligt att gå på vernissage ha.ha... Jajamen nu blir det bankfacket el.dyl.

Kram/syrran.

2009-04-01 @ 11:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0