Förundrad, förförd, förälskad :-)

Det händer lite då och då, i går kväll hände det igen. Den här gången var det violinisten och pianisten Julia Fischer från Tyskland som höjde pulsen hos mig. Hur har jag kunnat sväva i ovetskap om hennes existens och konst tidigare? Men det blir väl så när man inte längre läser dagstidningar kontinuerligt och sällan tittar på tv. Och det var just i tv som jag såg henne framträda i går kväll. Jag kom in någonstans mitt i Camille Saint-Saëns tredje violinkonsert och blev omedelbart som hypnotiserad av den virtuosa och vackra violinissan. Efter avslutat nummer satte hon sig vid flygeln och spelade Griegs a-mollkonsert tillsammans med orkestern. Häpnadsväckande – hur kan en person vara solist på både violin och piano? Det är första gången jag ser något sådant. På videon nedan spelar hon ett stycke av Paganini. TV-konserten där Julia Fischer dubblerar på violin och piano finns att se på SVT.




Julia Fischer, violinist och pianist.


"Violinisten Julia Fischer väckte sensation i Frankfurt förra året när hon spelade inte bara Saint-Saëns tredje violinkonsert, utan också dubblerade på piano - som solist i Griegs kända pianokonsert.

När man är ung, vågar man det mesta.Har man dessutom en exceptionell begåvning för musik, kan man slå publiken med häpnad. Den 25-åriga violinisten Julia Fischer sände sådana chockvågor genom musikvärlden för jämnt ett år sedan. På nyårsdagen 2008 hade hon konsert på Frankfurts Alte Oper tillsammans med Junge Deutsche Philharmonie. Dirigenten skulle ha varit Neville Marriner som hon tidigare turnerat med. När han fick förhinder, äntrade i stället Matthias Pintscher pulten.

Camille Saint-Saëns tredje violinkonsert från 1880 stod på programmet före paus. En teknisk utmaning men naturligtvis ingen match för Julia Fischer, som har vunnit tävlingar som Unga musiker och Menuhin-priset, och som antogs till konservatoriet redan vid nio års ålder. "Eftersom resten av familjen spelar piano", säger Julia Fischer, "tyckte min mor att åtminstone någon i familjen skulle spela något annat. Jag började ta violinlektioner - och så var jag fast."

Men inte helt fast, uppenbarligen. För efter paus i Frankfurt rullas flygeln fram. In kommer Julia Fischer, och när applåderna tystnat slår hon sig ned vid klaviaturen. Mattias Pinscher lyfter taktpinnen, orkestern spelar upp. Mäktiga ackord som alla känner igen - introduktionen till Griegs pianokonsert!

I publiken var stämningen närmast elektrisk. Antingen skulle en känd violinist göra sig en riktig otjänst, eller så skulle något häpnadväckande ske. Nu kan vi själva vara med om Julia Fischers triumf som pianist. Fem inropningar är bevis för att hon bemästrade Grieg på ett njutbart sätt och gav publiken en upplevelse. Om den här sortens virtuoseri sedan är cirkuskonster eller sant musikantskap, ja, det får var och en avgöra."

Texten hämtad från SVT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0