Aftonbladet och Expressen

Under 25 av mina yrkesverksamma år jobbade jag på de här två tidningarna som korrekturläsare, manusgranskare och inskrivare, större delen av tiden på Expressen/DN. Det har gått mer än fyra år sedan jag lämnade tidningsvärlden, och numera läser jag sällan tidningar över huvud taget. Förra veckan köpte jag dock ett par exemplar av de så kallade kvällstidningarna, och än en gång kunde jag konstatera att korrekturläsningens tid är förbi i den svenska tidningsvärlden (men inte i Frankrike). Mycket få om ens några tidningar har längre någon korrekturavdelning, de är bortrationaliserade. Det märks i texterna! Det är en sorglig upplevelse att se alla språkfel, felstavningar och faktafel. Jag påstår att det var bättre förr när det fanns professionella korrekturläsare och faktagranskare på de flesta tidningsredaktioner. Tyvärr är det inte ett krav på journalister att de ska kunna skriva, även om naturligtvis många av dem är bra på det.




Exempel på ett vanligt redigeringsfel där redigeraren haft för bråttom och inte kollat journalistens brödtext ordentligt, så amerikanen Eddie Machen blev britt i hastigheten. Dessutom förleds läsaren till uppfattningen att det var genom den här vinstmatchen som Ingemar blev Europamästare, vilket inte stämmer.


Kommentarer
Postat av: Erik

Vilken kvällsblaska klantade till det på detta vis? Eller känner du dubbel lojalitet och vill inte avslöja var faktavrängaren jobbar? Övertygad om att det var bättre förr, med korrekturläsandet och faktagranskandet. Trist när det blir så här grova fel. Kan förstå att du blir irriterad. Är webupplagorna bättre, för dessa kollar du väl ibland, även om papperstidningen sällan hamnar i din hand numera? En som undrar lite?

2009-02-05 @ 13:28:54
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Den här sortens fel är inte ovanliga, man finner dem nästan dagligen om man läser med kritiska ögon. Exemplet ovan är ändå inte särskilt grovt.

Webupplagorna är mycket sämre än papperstidningarna ur språksynpunkt.

2009-02-05 @ 17:43:36
Postat av: ElStiffo

Japp, detta är det normala... jag kan bara hålla med dig Bosse. Webupplagorna är dessutom, i mina ögon, erbarmeligt fula och oestetiska!

2009-02-06 @ 08:35:32
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Laila

Ja det är trist. Korrekturläsare är annars ett jobb som skulle passat mig perfekt. (Helt seriöst menat.) Men jag har inte hittat något ställe där de behöver någon. Eller: BEHÖVER gör de ju uppenbarligen, men vill ANSTÄLLA någon då'rå...

2009-02-06 @ 23:07:26
URL: http://blogg.lailanorman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0