Gugge Hedrenius är död.


En gammal vän ringde och berättade att Gugge dog i måndags. En av landets stora jazzprofiler har lämnat in. Personliga minnen från den tid vi sågs gör sig påminda. Jag minns särskilt en natt på 60-talet när vi var hemma hos honom på Karlbergsvägen. Gugge satt vid pianot och improviserade i timmar, gled från jazzlåtar till gamla schlagrar, vidare till Månskenssonaten och andra klassiker – hela tiden med den humoristiska glimten i spelet. Periodvis låg jag på golvet i skrattparoxysmer. En bild jag tog 1962 poppar upp i minnet, där Gugge försöker återta de brillor som "Flisan" (hon blev senare hans hustru) just snott från honom:



Att försöka beskriva Gugges omfattande musikaliska gärning klarar andra bättre än jag. Den verksamheten sträcker sig över mer än 50 år. För intresserade finns det hur mycket som helst att ta del av på nätet. En sökning på Google gav cirka 11000 träffar, videor finns på YouTube och andra ställen. En länk leder till en sajt full av nedladdningsbara låtar. Här en länk till Dagens Nyheters text om Gugge i dag.

Klicka på bilden för ett smakprov på hur Gugges Big Blues Band kunde se ut och låta 1998.

Kommentarer
Postat av: Erik

Fin text Bosse. Dina sköna minnen finns alltid kvar. Även fotografier... härligt foto!

2009-05-01 @ 09:58:52
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Tack Erik. Förresten, var inte du med en gång på MacDonald's på Hornsgatan när Gugge dök upp där?

2009-05-01 @ 11:56:45
URL: http://bosse67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0