Från 1984 till Google Earth

Tjugofem år har gått sedan jag första gången tog emot en digital text i min dator på Expressens redaktion. Jag minns inte om nollorna och ettorna strömmades via Atlantkabeln eller om de färdades via satellit, men det var i samband med sommarolympiaden i Los Angeles man i stor skala skulle testa och använda den nya digitala tekniken. Såvitt jag minns fungerade det hela utmärkt. Från och med då kunde vi i större utsträckning börja ta emot de utsända journalisternas texter direkt i våra datorer, i stället för att spela in deras telefonrapporter på band för senare inskrivning i det redaktionella systemet. Då satt vi inte vid PC- eller Macintoshdatorer, vi hade något som hette Coyote-terminaler. Det var många år innan internet och mobiltelefoner blivit självklarheter för många.

Mina tankar vandrade tillbaka till den tiden i går när jag pratade med Per i Tokyo via Skype. Han berättade för mig om en funktion i Google Earth som jag inte kände till, nämligen hur man nu kan gå ner från ett fågelperspektiv till tredimensionell marknivå i vissa städer och sedan virtuellt vandra runt på gator, i gränder och genom parker. Här följer en liten glimt av funktionen när jag tar mig från rymden ner till Pers och Tomokos hus i Tokyo:



Kanske hade någon förväntat sig att jag skulle nämna George Orwell och hans roman 1984 i sammanhanget – nu gör jag det. Här kan du läsa hela boken - gratis. För den som föredrar att lyssna – hela boken finns att ladda ner som ljudfiler här. Om du hellre vill se filmen så finns den här, nästan två timmar lång och i fullskärmsformat (om du har tur). Både boken och filmen rekommenderas som en vaccination mot manipulativ propaganda, något som vår tid inte är befriad ifrån.


George Orwell




Kommentarer
Postat av: Lars E

Lustigt att Du tar upp 1984, gick för att hyra den häromdan på ett ställe känt för att ha klassiker men tjejjen i kassan visste inte ens att filmen eller boken fanns. Den gjordes -56 0ch det blev Richard Burtons sista filmroll.Såg den -59 och tittade efter kameror när jag kom ut från bion.Boken, i blått och rött på vit botten, hade jag läst ett par år tidigare.

P.S. En av de böcker folk ljuger om att de läst.

2009-04-01 @ 22:40:32
Postat av: Erik

Ja nog är Orwells "1984" snart sanning, ungefär som "A Clockwork Orange". När den kom var det sci-fi, numera vardag...

Kanske dags läsa om boken? Det var 1973 eller 1974 som jag läste den senast! Min version i pocket har rött omslag med vit text! Måste kolla upp Google Earth, verkar spännande att kunna kika runt i städer på marknivå, enligt sambon går det att knata runt Stockholm bland annat. Fast hon gjorde det i Hitta, tror hon...

Ha en bra torsdag Bosse!

2009-04-02 @ 07:19:51
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Godmorgon :)

allt väl?

2009-04-02 @ 07:25:28
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Laila

Finns de där gratisfilerna fortfarande tro, efter Ipreds nu gällande lag? De har ju tydligen rivstartat med att försöka sätta fast just fildelare av ljudböcker...

2009-04-03 @ 00:45:25
URL: http://blogg.lailanorman.se
Postat av: Bosse

Jag har ingen konkret erfarenhet av fildelning, enbart en ganska begränsad teoretisk sådan. Inte för att jag av moraliska eller etiska skäl har avhållit mig från att fildela, det har mest handlat om lättja och att inte ha det behovet. Jag har lärt mig att för fildelning krävs att man har laddat ner en "torrent", någon sorts program för att man ska kunna komma in i fildelningssystemet (rätta mig om jag har fel). Någon torrent har jag aldrig laddat ner. Det här skriver jag som en förklaring till varför jag tror att ljudfilerna till "1984" inte alls hamnar i kategorin olaglig fildelning. Kanske förhåller det sig så att upphovsrättigheterna till den boken löpt ut? Den skrevs 1948. Den är spridd som både text och bild på mängder av sajter på nätet, och det krävs alltså inget fildelande för att ladda ner dem. Det är i varje fall min tolkning. Om du inte har läst boken så rekommenderar jag dig att göra det. :-)

2009-04-03 @ 01:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0