Tant Kerstin

En vän skrev om mönster i sin blogg och jag kom att tänka på tant Kerstin, en vän till min mor från 1940-talet, mönsterskapare och batikkonstnärinna. När jag var hemma hos henne för några år sedan, berättade hon om sitt mönsterskapande. Hon hade bland annat några mallar som hon kunde lägga över vilken bild som helst och därigenom få fram idéer till mönster för olika klädesplagg, även skor. Hon demonstrerade sin enkla teknik och det var ganska fascinerande att se hur till exempel den enklaste tidningsbild plötsligt framträdde som ett mönster i mallen.





Det får nog bli minst ett inlägg till om tant Kerstin, eller Kerstin, hon gillade inte det där med tant.

Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Mycket intressant, varför är du inte frilansjournalist?

2008-09-09 @ 08:01:38
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Jag vet varför jag aldrig försökte bli det. Som frilansare måste man kunna leverera ganska mycket text för att kunna leva på det. Det hade jag aldrig kunnat fixa. Jag var/är för långsam i mitt skrivande och inte tillräckligt mycket "på hugget". Och numera skriver jag ju mest om sånt som är intressant nästan bara för mig själv. Men jag gillar att du frågade.

:-)

2008-09-09 @ 10:04:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0