Tant Kerstin

Jag ringde henne många gånger men fick inget svar. Jag sökte även hennes son, men det var innan jag visste hur man söker på Eniro och hitta.se, så jag fann honom inte. I dag fick jag beskedet att Kerstins telefonnummer inte längre finns, men jag lyckades finna numret till sonen, vi har nyss talats vid. Kerstin dog i mars förra året, 97 år gammal.
Varför kom jag inte på tanken att googla hennes namn? Nu gjorde jag det:

"Kerstin Thorn-Forsberg, textilkonstnärinna, Stockholm, har avlidit i en ålder av 97 år.
Hon växte upp i Göteborg och utbildade sig vid Konstindustriskolan. Praktik och studier fortsatte i Tyskland, Schweiz, England, Frankrike och Italien. Som 22-åring hade hon sin första separatutställning på Röhsska konstslöjdmuseet i Göteborg 1931. Den gången visade hon mattor och möbeltyger. På Liljevalchs uppmärksammades en av hennes mattor av kungafamiljen, som köpte den för Haga slott 1932. Det blev många utställningar under 30-talet, både separata och samlingsutställningar. Kerstin Thorn-Forsberg ritade sedan matt- och tygmönster för flera textilfabriker både i Sverige och Tyskland.
Under senare delen av hennes liv kom batikkonsten att dominera och batiken blev hennes signum. Under många år tillbringade hon och maken Sten halva året i skånska Ludvigsborg. Där, i det stora huset Hwilan, blev det tid att skapa alla de verk i batik som var så karaktäristiska för hennes konstnärskap.
Hennes närmaste är sonen Christer Thorn med hustru Christina, sondotter, tre barnbarnsbarn samt systern Ulla-Margaretha Lilliecreutz."


Kerstin, januari 2005.

Mer från nätet:


"KONSTFLITEN, troligen. Göteborg 1900-talets början. Del av större matta, ihopsydd. 427x160 cm. Fläck, slitage på fransar. Sannolikt formgiven av Inga Wedel-Hansson eller Kerstin Thorn."


Del från ett verk av Kerstin, tyvärr med blänk från fotoblixt.


Några av Kerstins batikmålningar.


Delförstoring


Balklänning


En bild från Kerstins vackra hem på Ulrikagatan.

Kommentarer
Postat av: truli

ja så himla fint hon bodde! vill också bo där!

2008-09-08 @ 22:21:32
URL: http://finnsingenstans.blogspott.se
Postat av: Bosse67

Så synd att du ingenstans finns.

:-(

2008-09-09 @ 10:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0