Kjell

Vi möttes redan på 50-talet; under 60-talet umgicks vi ganska flitigt under några år, både i Karlstad och Stockholm. Han var en fin kille, intresserad av det mesta, särskilt litteratur, musik och konst. Jag minns att han var den första i min närhet som talade om Tomas Tranströmer. Fotografering och fotokonst var andra av hans intressen. Han tog mitt eget intresse för fotokonsten till nya nivåer när han gjorde mig uppmärksam på fotografer som Irving Penn, Richard Avedon och Rolf Winqvist. Tillsammas med Kjell fick jag uppleva mörkrummets fascinerande värld. Han hade också en viss betydelse för min dåvarande kärleks fortsatta karriär inom modellbranschen, eftersom han var den som tog de bilder på henne som ledde vidare till andra fotografer.

I förra veckan dog Kjell på sin 70-årsdag.

Två av hans bilder från 1964:






En bild jag tog på Kjell vid ett besök på Geijerskolan i Ransäter, Värmland, 1962.

Kommentarer
Postat av: Erik

På bara några rader fångar du in så mycket. Fina foton alla tre. Du har mitt deltagande.

2008-09-14 @ 14:51:05
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bose67

Tack Erik.

2008-09-14 @ 15:12:51
Postat av: Fröken Källgren

Får nog lov att säga att det är DU som har en fin bild av Mamma B på din blogg =)

2008-09-17 @ 18:31:42
URL: http://likas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0