Fem musikmaskiner från YouTube.

Nu blir det maskinmusik, musikalisk ingenjörskonst!
Det här inlägget är nog bara av intresse för dem som gillar synthesizers och sequencers, och är nyfikna på hur de kan låta och fungera.
Först en Buchla-synth, en av de få jag själv har lite erfarenhet av från åren i elektronmusikstudiorna. Jag lyckades aldrig lära mig den fullt ut, men det var kul att experimentera.



Sedan en kul sak, en "tangible rhythm sequencer" kopplad till en trummaskin, en Roland TR 808, om nu någon skulle ha intresse av att veta det (Stiffo?).



Och kolla in den här! Jag slutar aldrig att förundras över den kreativa påhittighet som finns.



Här en trummaskin eller rhythm sequencer. Fascinerande att se hur olika rytmer byggs upp med hjälp en klossar, beat blocks. Fungerar utmärkt som visuell pedagogik.



Jag avslutar inlägget med en kille som improviserar ett syntsolo.



Det finns hur mycket som helst liknande det här på YouTube.

Kommentarer
Postat av: ElStiffo

TR 808, ja det är kul att veta. Snygg apparat.

2008-09-30 @ 11:47:29
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0