Don Martins hjärnoperation

Wikipedia: "Den svenska utgåvan startade i september 1960 och gavs ut av Williams förlag på initiativ av entreprenören Rolf Janson (senare bland annat grundare av Bokförlaget Bra Böcker). Chefredaktör var Lasse O'Månsson. Svenska Mad blev en oväntad försäljningsframgång och kom att bli något av en kultfavorit för generationer av svenskar."

Jag var en av de många som tog tidningen MADs "sjuka humor" till hjärtat. När det första numret kom ut gick jag på Geijerskolan i Värmland, en kristen folkhögskola med musikinriktning. En dag blev jag inkallad till rektorn, Ingvar Sahlin. Han hade uppmärksammat att ett exemplar av MAD cirkulerade bland skolans elever och att ägaren till tidskriften var jag. Än i dag minns jag nästan ordagrant hans ord till mig: 'Jag kan naturligtvis inte förbjuda dig att läsa den där tidningen, men jag vore tacksam om du inte spred den bland de andra eleverna.' Jag minns inte vad jag svarade, kanske att jag ju inte kunde säga nej om någon ville låna den av mig.

En av serietecknarna i MAD var Don Martin, min stora favorit. Här en av hans klassiker:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0