Shit

Sådana här mail har väl de flesta av oss fått. Att dom aldrig tröttnar, bondfångarna. Den här gången fick jag veta att jag vunnit fem hundra tusen pund på ett lotteri som jag inte ens deltagit i. Dom slantarna ska jag få, men först vill man ha lite uppgifter ifrån mig, bland annat mitt bankkontonummer ... ja, ni vet. Dessutom vill man att jag ska betala dem en del pengar innan jag får min lotterivinst. Suck!

Från: [email protected]
Ämne: HELLO!!!
Datum: måndag 6 okt 2008 20.22.00 GMT+02:00
Svara till: [email protected]

Skype Awards Promo From The Desk Of The Promotions Manager
International Promotions/Skype Award Center 124 Stockport Road,
Longsight, Manchester M60 2DB - United Kingdom Reference Number: 1037231LL

This is to inform you that you have won a prize money of Five Hundred Thousand Pounds (500,000,00.) for the month of October, 2008. Prize promotion which is organized by SKYPE AWARDS. The Skype collects all the email addresses of the people that are active online, among the millions that subscribed to various websites. Six people are selected monthly to benefit from this promotion and you are one of the Selected Winners.

PAYMENT OF PRIZE AND CLAIM
Winners shall choose from one of the payment option stated below:

Bank Wire Transfer For this option, winners must provide the below stated information:
(1) Bank Full Name:
(2) Bank Full Address (including State and Country)
(3) Bank Telephone Number
(4) Bank Account Number
(5) Name of Owner of Account
(6) Swift Code
(7) Charge of Transfer (C.O.T) - 650 (Must be paid before consignment transfer of funds) B]

International Certified Cheque
For this option, winners must provide the below stated information:
(1) Your Full Name
(2) Your Complete Mailing Address
(3) A Scanned Copy of your ID clearly showing your face. (Note that this ID will be required to claim your parcel when it arrives your apartment).
(4) Insurance Fee & Shipment charge of 252 (Must be paid before consignment dispatch). All funds must be claimed no later than 5 days from date of Draw Notification. Any prize not claimed within this period will be forfeited. Stated below are your identification numbers: Below you will find a Processing Form, requesting your required Particulars. Please provide all requested information to help us process your claim in good time.

SKYPE ONLINE PROCESSING FORM REFERENCE NUMBER:____________________________
FULL NAMES:__________________________________ ADDRESS:______________________________________________
CITY:_________________________ STATE:__________________________________ ZIP: _____________________ PHONE:/FAX__________________________________ COUNTRY________________________________ SEX:_______________ AGE:__________________ MARITAL STATUS: _________________
OCCUPATION: ________________________ E-MAIL ADDRESS: _____________________________ NATIONALITY_________________________ PAYMENT OPTION: [A]_________________ / [B]_______________

Forms Should be returned to your claim agent with details below Agent Austine Hefner [email protected] Tel: +44-7035939320
CONGRATULATIONS ONCE AGAIN
Yours in service Patricia Elsworth (Lottery Coordinator)

------------------------------------------------------------------------------

WARNING! This Notification MUST remain confidential until your funds are successfully handed over to you to avoid disqualification that may arise from double claim. You may also receive similar e-mails from people portraying our image. This is solely to collect your personal information from you and lay claim over your winning. In the event you receive any e-mail similar to this notification letter we have emailed you, kindly delete it from your mail box and make no further correspondence to such persons or body. Skype shall not be held responsible for any loss of fund arising from the above mentioned.

Kommentarer
Postat av: Erika

Den person som går på något sådant, har enligt mig inte blivit född med en enda fungerande cell upptill. Den dagen finns inte att uppbringa i almanackan då jag går på något sådant.Vid det här laget borde dom flesta vara så pass upplysta att man slänger den sortens mail, och inte ens tänker tanke att ge ut varken det ena eller det andra.

2008-10-07 @ 11:53:17
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Fröken Källgren

Vad är det å tveka på, dom erbjuder dej ju massa pengar. Bara å maila iväg uppgifterna dom ber om =)

2008-10-07 @ 14:20:21
URL: http://likas.blogg.se/
Postat av: Erik

Klart otrevlig SPAM eller vad man ska kalla det. Jaa, undrar hur många som luras att skicka iväg alla uppgifterna i tron att de ska vinna..? Tycker detta var småklumpigt. Så länge det är så här pass lätt att inse bondfångeriet, då är det bra. (Ja, bra är det ju inte, men... äsch.) Finns värre varianter, som fejkade hemsidor som ser ut precis som en banks... det var väl någon internetbank som rätt nyligen varit utsatt?

2008-10-07 @ 15:09:20
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Ja, det har du rätt i, fröken Källgren. Det vore väl dumt att missa ett sådant erbjudande. Så nu har jag mailat över alla mina uppgifter och sänt över de pengar som jag måste betala för att få en halv miljon pund. Det kan det ju vara värt. Bra att du insåg att jag var på väg att missa ett verkligt lyft. Jag har redan börjat titta på fritidshus på olika håll i världen. Nu börjar ett nytt liv!

2008-10-07 @ 16:32:59
Postat av: Lars Elfl

Får jag föreslå att Du tar hjälp av:



http://www.abcitron.net/abso/nigeria.htm



2008-10-07 @ 18:09:51
Postat av: Erik

Ha, ha! Förekommer dessa Nigeriabrev fortfarande? Själv höll jag på att bondfångas med ett klädköp på en parkeringsplats i Kopparberg i somras. Han behövde bara lite pengar, jag skulle få köpa flera fina kavajer mm för en billig penning ;-) När jag tänkte slå till smet han plötsligt snabbt, bakom mig kom en polisbil sakta körande över parkeringen...

2008-10-07 @ 18:34:11
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Fröken Källgren

Jag tar för givet att jag får dela pengarna med dej då det trots allt var jag som pushade dej att svara =)

2008-10-07 @ 20:19:48
URL: http://likas.blogg.se/
Postat av: Bosse

Självklart, fröken Källgren. Om du skickar mig samma uppgifter som jag skickade till [email protected] så får du halva summan.

2008-10-08 @ 18:47:05
Postat av: Laila

Sanslöst! Man blir TRÖTT. Men det hemskaste är att det faktiskt finns folk som GÅR PÅ såna här och liknande mail. Otroligt men sant. Det var ju en kvinna på nyheterna (eller om det var kalla fakta?) för en tid sedan som hade gått med på att bli delägare i ett bolag och hon skulle sätta in pengar på ett konto, som de skulle skicka i form av checkar från London. Checkarna kom, hon försökte sätta in pengarna - och blev polisanmäld för bedrägeri. De var naturligtvis falska!!



För några år sedan var det ju telefonsamtal från någon som sa på engelska att man hade vunnit, man skulle klicka okej för att bli kopplad nånstans och sedan skulle man visst knappa in sitt kontonummer tror jag. Bara att bli kopplad vidare kostade visst skjortan, för det var till nåt mobilnummer i Honolulu eller liknande...

2008-10-08 @ 19:10:33
URL: http://blogg.lailanorman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0