Egentligen heter det institution!

Nu hörde jag någon säga det i radio igen: ejenklegen. Vad han borde ha sagt var egentligen egentligen. För sisådär tio år sedan hörde man sällan det där konstiga uttalet av ordet, numera hör man det ofta. Vad beror det på? Det kan ju knappast vara så att många plötsligt fått samma talfel ungefär samtidigt.

Och så har vi det andra ordet som gissningsvis 95 procent av Sveriges befolkning inte kan uttala korrekt: institution. Det spelar ingen roll om det är professionella mediepratare som tar ordet i sin mun, det blir nästan alltid instutition. Som om ordet var hämtat från stammen instutut och inte vad den faktiskt är, institut.

Om tillräckligt många säger fel tillräckligt länge, ändrar man då det korrekta till det felaktiga även bland språkvetarna? Så har ju skett med många ord, till exempel att man numera inte gör någon skillnad mellan orden före och innan.

Det var dagens gnäll, tack för mig. :-)

Kommentarer
Postat av: Lars Elf

Om jag får sälla mej till gnällspikarna så retar jag mej på " bild på ist för bild av " men på verkar ta över.

2008-11-15 @ 16:13:37
Postat av: Bosse

Prepositioner är ett helvete, åtminstone i det fåtal språk jag kommit i närmare kontakt med.

2008-11-15 @ 16:19:34
Postat av: Laila

Det där med "professionella" mediepratare - jag tror absolut inte att det krävs någon form av högre svenska-utbildning för att bli mediepratare. Det har vi hört alldeles för många exempel på.

Jag vet faktiskt inte vart språket är på väg, när så många nu för tiden inte anser det vara så "himla viktigt" eller att man ska välkomna nya ordval och stavningar för att de passar bättre in i en modern värld?

Jag irriterar mig också på alla dessa felsägningar av i praktiken rätt vanliga och inte alls svåra ord. Om det gällde ord som verkligen är svåra och sällan använda, så kan man väl acceptera att det kan bli fel, men...

När jag flyttade hit till landet, så möttes jag av att folk sa "jag sa till han att..." eller "kan du ge det till han" osv, istället för "honom". Först trodde jag bara det var sonens kamrater som uttryckte sig sådär, men sedan har jag lagt märke till att i princip alla människor omkring mig här, säger så.

Det allra hemskaste är att jag nu efter 2 år här, har kommit på mig själv ibland med att säga så!! Det accepterar jag INTE.

2008-11-15 @ 17:49:57
URL: http://blogg.lailanorman.se
Postat av: Bosse

Hehe, Laila, klart att du inte kan acceptera den oroande språkdegenerationen hos dig. Det finns bara en sak du kan göra för att rädda ditt språk: flytta snabbt som tusan! ;-)

2008-11-15 @ 18:35:48
Postat av: Hasse

Morrn Bosse



Har du hört "apsolut", det tydligen en landsplåga nu...

Jag tror det beror på allmän slapphet.

"bafatt"

Ha de bra

Hasse

Hasse

2008-11-15 @ 20:35:50
URL: http://http://08-i-exil.blogspot.com/
Postat av: Anna

jag får ångest när folk säger VANGEN när det heter VAGNEN. och ABOTEKET istället för APOTEKET.

2008-11-16 @ 18:55:58
URL: http://goodnightlover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0