Lars Gullin (1928–1976)

Det började med att jag sökte på YouTube efter något som handlade om en av mitt livs stora favoriter i musikvärlden, Lars Gullin. Men ingenting fanns att finna. Det var då jag beslöt mig för att sätta ihop något själv, som en liten hyllning till denne skapare av jazzmusik med en säregen "svensk" karaktär, "fäbodjazz" som den ibland kom att kallas. Och detta var många år innan Jan Johansson fann sin folkvisestil.

Jag var i 12-årsåldern när jag första gången hörde ljud och toner från Lars Gullins barytonsaxofon. Det var "hippa" (fest) inne hos Ingemar i hörnet John Ericssonsgatan–Värmlandsgatan i Karlstad i början av 50-talet. Vi som var för små för att få vara med bland de stora barnen på hippan, stod utanför huset och lyssnade på musiken som spelades där inne på partajet. Den enda låt jag minns från dessa tillfällen är "Top Hat" med Lars Gullins kvintett. Ett par år senare, 1954 tror jag det var, fick Lars Gullin OrkesterJournalens "Gyllene skiva" för årets bästa svenska jazzinspelning, "Danny's dream", den låt som ackompanjerar mitt lilla bildspel, dock i en annan version än den ursprungliga utgåvan. Samma år valdes han av den amerikanska jazztidskriften Downbeat till bästa utländska barytonsaxofonist. (Redan då fanns det alltså folk som skapade tävlingar inom musiken.) De utnämningarna betydde naturligtvis mycket för Lars Gullins fortsatta karriär.

Om denne saxofonist, pianist och kompositör har det redan skrivits mycket. En sökning på hans namn gav 38600 träffar på Google. Jag tänker inte fördjupa mig i hans intressanta och delvis tragiska liv här. Jag nöjer mig med att konstatera att nu finns Lasse med på YouTube också.


Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Snyggt jobbat! Fina omslagsbilder och en bra låt. Va bra att han finns på YouTube nu.

2008-05-21 @ 16:57:17
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Fröken Källgren

Jag å mamma mötte en gammal vän till dej på Konsum Herrhagen. Jag missade hans namn men gav honom din bloggadress, SÅKLART =)

Kram

2008-05-21 @ 18:41:41
URL: http://sggelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0