Det här är inte en pipa.

En bild på vännen Eriks blogg fick mig att le igenkännande. Utan att fråga om lov, men naturligtvis med angivande av källan, tar jag mig friheten att sno både bild och bildtext utan att be om lov.



En fin tavla skapad av rostat bröd (Magritte måste ha skrattat där uppe i konstnärshimlen ;-))  Bild: Erik Kling http://erik56.blogg.se/

Eriks bild från Quarnevalen, som gick av stapeln förra veckan, fick även mig att minnas René Magrittes målning.



Någon bättre vetande översatte texten åt mig, ungefär "Detta är inte en pipa". Jag minns att de orden förbryllade mig en aning. Om det inte är en pipa, vad är det då? tänkte jag konfunderat. Dessbättre fanns det mer konstbevandrade i min omgivning, någon förklarade för mig att det var en bild av en pipa. Jag tror att den iakttagelsen på något sätt har påverkat mitt sätt att uppfatta konst, men jag kan inte riktigt förklara på vilket sätt ...

Kommentarer
Postat av: Erik

Bara skoj om detta rostbrödsverk kan få dig att le och spinna vidare. Du fick igång mig i alla fall :-)

En retorisk fråga...

En skulpterad pipa, utställd bland andra konstverk, är då det en pipa?

2008-05-16 @ 18:49:27
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Om det är en pipa som man kan röka med så får man väl kalla det för en pipa. Annars kanske det är en skulptur som föreställer en pipa.



I konstens labyrinter av estetik och definitioner är det inte alltid så lätt att ta sig fram, det minns jag från ett antal problematiska samtal på EMS, till exempel.

2008-05-17 @ 11:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0