Tomteskur och evigheten


När jag var barn fanns det ett skurmedel som hette Tomteskur. Det var något fascinerande med burken som medlet fanns i. Lasse Åberg har beskrivit upplevelsen i sin nostalgi-bok Två lösa Boy och Rekordmagasinet. Hans text lyder:

"På Tomteskurburken är det en tomte
som håller en burk med en tomte som
håller en burk med en tomte som håller
en burk med en tomte som håller en burk
med en tomte ... osv i all evighet
Tomteskur var en av mina första
upplevelser av oändlighet, som det oändligt
rinnande vattnet på fiskaffärsfönstret
och den oändliga raden av mej själv
i hissen med två speglar
Så måste rymden vara, som en tomteskurburk"

När jag sökte på Google efter en bild som kunde illustrera texten, fann jag följande:

"En morgon när jag sätter på mig tröjan råkar jag sticka handen i en kastrull med hett vatten som mamma just går förbi med. Medan någon springer för att köpa salva står jag med handen under kallt vatten i badrumshandfatet. På hyllan över handfatet, i ögonhöjd för mig, står en burk Tomteskur ...


Den intensiva smärtan från handen etsar in bildupplevelsen.
Lund mars 1975
John Wipp"

Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Första tanken: oändligheten är inte lika närvarande / påtaglig nu-för-tiden. Men det har jag verkligen inga bevis för. Men oändligheten är inte bra för vinsten och aktieägarna.

2008-08-01 @ 13:45:36
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: annette

Tack för kommentarer hos mej!



Vilket kul inlägg om Tomteskur, skulle jag inte kommit på, Din blogg intresserar mej, kommer tillbaks och spanar mer!



//annette

2008-10-13 @ 20:47:23
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com
Postat av: Arne Norlin

Hej



Jag har skrivit en bok om Sankt Nikolaus/Santa Claus/Jultomten. På slutet handlar det om Sverige. Såg Tomteskur-bilden på din blogg. Är det din? Kan jag låna den till boken? Om det inte är din: vet du vem som har bilden?



Vänliga hälsningar



Arne Norlin

2012-03-15 @ 15:59:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0