Fyra sidor ...

... som jag gärna skulle vilja sprida på nätet och i bloggvärlden. De handlar om problemet sär skrivning, det som bör skrivas särskrivning. Jag ids inte skriva så mycket om det, nöjer mig med att här återge några sidor från Svenska språknämndens "Svenska skrivregler". Dom skiter väl vi i, tänker nog många. Kanske även språkliberalen Fredrik Lindström sällar sig till ignoranterna?
Tyvärr går det inte att göra sidorna större och mer läsbara här, men de mestadels unga människor som ännu inte lärt sig konsten att skriva ihop eller isär har säkert så bra ögon att texten går att läsa.





Länken här nedanför har jag haft i bloggen tidigare, men den tål att upprepas. Kanske borde den finns med som standard i varje inlägg? Det skulle kunna vara ett litet bidrag till fajten mot alla knäppa sär skrivningar.

http://www.skrivihop.nu/

Kommentarer
Postat av: carolin

ja Emo är en rockinfluerad musikstil. Vad det är en förkortning på vet jag faktiskt inte:)

2008-07-20 @ 13:59:22
URL: http://emmaclin.blogg.se/
Postat av: arg

buh...orkar inte sånthär. jag avskyr särskrivningar. jag skriver ihopprecisallting. blir mycket behagligare så. det är fult att skriva i dag. för mig heter det idag och det kommer det alltid göra.

2008-07-20 @ 14:02:41
Postat av: Anonym

/an na

2008-07-20 @ 14:03:38
Postat av: Anonym

em o är för kortning av emotional. /anna

2008-07-20 @ 14:04:55
Postat av: Anonym

och det stavas istället, inte i stället! det är så förbannat fult! jag bestämmer! /anna igen

2008-07-20 @ 14:13:35
Postat av: Anonym

men jag har om möjligt ännu större problem med de som skriver DOM "istället" för de. och dem. himla idioter som inte kan någonting! AAAH! /anna!

2008-07-20 @ 14:16:07
Postat av: Anonym

Dom går utmärkt att skriva! Fast det är väl något helt annat.

2008-07-20 @ 21:26:06
Postat av: Erik

Svenska skrivregler är en fin liten skrift. Särskrivningslänken gav ett sorgerligt besked. Gänget bakom hemsidan har gett upp, slutat (för rätt länge sedan). Sidan är stendöd, ja gammalt finns kvar, men inget nytt kommer... Kampen kanske fortsätter av dig Bosse? (Nähä, finns ingen tid, ja, ja förstår.) Undrar om någon tagit upp striden mot särskrivningar?

2008-07-21 @ 13:55:58
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Erik. Jo, jag vet att den där sajten är nerlagd, men det finns ändå mycket att läsa där. Och en hel del är jäkligt roligt skrivet dessutom.



I övrigt hänvisar jag till ett inlägg jag nyss gjorde om det svenska språket.



Men självklart är det Anna som bestämmer i slutänden.

2008-07-21 @ 18:28:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0