Melodifestivalen i Linköping

Hade aldrig trott att jag skulle blogga om Melodifestivalen. Jag har ett gammalt grundmurat förakt för det spektaklet. Och det är för sent att förändra en gammal musikälskande hund.
När jag hör den gapiga Luuk vråla för att få upp nån sorts stämning i lokalen mår jag lätt illa. Så förbannat amerikaniserat. Och de billiga skämten, hjälp! Han var kul under Hassan-tiden, men efter det - NEJ!
Jag sitter med ryggen mot teven, vänd mot datorn, och tänker vända mig om och titta om jag hör en bra låt. Vänder mig om trots att musiken inte lockar till det.
Herr Luuk byter kläder, så intressant.
Vilka fåniga presentationer av artisterna. Tvivlar på att jag kommer att orka ta mig igenom det här. Någon sann schlagerälskare kommer jag aldrig att bli.
En blondin med skolad röst, massor av rök och vindmaskiner, fan vad det blåser, åsså alla dessa ballonger! Wow, vilken extatisk och spontan glädje!
Och ännu mer fånig Luuk, nu i damkläder, kan det bli roligare? Jag måste tvinga mig att inte gripa efter fjärren för att återgå till den befriande tystnaden.
Hur många tonartshöjningar blir det i kväll?
Visst låter jag surt?! Jag lovar, jag var på gott humör innan jag knäppte på teven.
Missförstå mig inte, jag har all respekt för det mesta av hantverket som presenteras. Här finns massor av musikaliskt folk, duktiga tv-människor osv. Men det hjälper inte, jag grips inte av det här påkostade tramset.
-----
Puh, det var en pärs! Alla bidragen är genomspelade. Jag pallar inte för fortsättningen. Ger fullständigt fan i vilka som åker ut och vilka som går vidare. Nu tänker jag rensa öronen och själen med lite god musik.

Kommentarer
Postat av: Erik

Skön text! Även mellan raderna märks din genuina avsky till hela Melodifestivalen. En riktig dräpa!
Vi tittade igår och gillade nog BWO mest, de har ju också en redan stor publik i öst, så kanske är den utspökade trion ett bra val att sända till den europeiska finalen?
Själv ska jag och Ingalill återbesöka Scalateatern ikväll för att få en dos Euskefeurat, dvs pitebon Ronny Eriksson med duktiga medmusikanter.
Förra skivan kom 1993, men nu har han säkert fått nytt bränsle till låttexter (borgarregering och annat elände) så vi hoppas att den sprillans nya skivan finns till försäljning efter föreställningen. Det finns musik och så finns det musik!

2008-02-24 @ 12:32:35
Postat av: ElStiffo

Om du lyssnar på något som är av Melodifestivalkvalitet efter att du lyssnat på något som du verkligen tycker om så kommer du kanske att märka att det är ungefär lika intressant som diskvatten... Vem bryr sig om diskvatten - egentligen...

2008-03-05 @ 13:37:25
URL: http://elstiffo.blogg.se
Postat av: Bosse67

Så sant som det är skrivet, ElStiffo!

2008-03-05 @ 15:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0