Lek med bilder

Om jag inte känner för att göra någonting, men samtidigt inte gillar att fastna i passivitet, då är det ett perfekt läge för att leka med bilder i datorn. Så var det i går. Först kollade jag hur det var med färgtillgången i skrivaren, och det såg bra ut:

image172

En fråga till läsekretsen: Kan ni se bilden här ovan, den som föreställer innehållet i skrivarens färgpatroner? Anledningen till att jag frågar är att bilden är i png-format, inte jpg eller gif. Png är ett vanligt format i Macintosh-världen, jag vet inte hur det förhåller sig för dem som använder PC och Windows.

Hursomhelst, den där bilden använde jag som utgångspunkt för fortsatt behandling i Photoshop, och efter en stund såg den ut så här:

image173

Efter ytterligare en stunds pulande bland Photoshops effekter hade bilden förvandlats en del:

image174

Sedan var det bara att leka vidare med de terapeutiska abstraktionerna:

image175

Och till sist satt jag med den här:

image176

Det kunde ha blivit något helt annat, det handlar mest om vilken av ett oräkneligt antal vägar man väljer att ta.

Så där kan man leka en söndag när man inte har lust att göra någonting.

Kommentarer
Postat av: Erik

Aha! Där hamnade du igen, det finns klara favoriter! Minns ett annat foto du omvandlat, till ungefär samma slutresultat.
Snyggast anser jag att den oskarpa, penseldragsliknande bilden är!
Men skönheten sitter i betraktarens ögon.
Roligt när du redovisar utvecklingen från den trista, första färgpatronbilden till den sista "Stålmannens boning vid Nordpolen" (fast i Stålmannenfilmen var det bara isvitt).
Vadå inte göra någonting, du skapade ju en massa Bosse!
Kom att tänka på att jag själv behöver en ny färgpatron (har tyvärr inte färgerna uppdelade så fint som du har i din skrivare).

2008-02-25 @ 14:25:55
URL: http://erik56.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0