Toy föder minnen

Vännen Erik fann ett oöppnat paket Toy djupt ner i en julsakslåda. Jag förstår att han då försvann in i sin "egen tidsmaskin", som han så snyggt formulerade upplevelsen, det hade jag också gjort. Det är märkligt hur gamla ting kan väcka känslor och tankar. Och inte bara tingen föder minnen, även dofter och smaker kan plötsligt slunga oss tillbaka till år vi trodde vi glömt. Jag tänker på den franske författaren Marcel Proust som skrev en hel romanserie efter att i minnet ha förts tillbaka till barndomen tack vare lindblomste och madeleinekakor. Nostalgi kallas det ibland. En annan kreativ återblickare är konstnären, författaren, skådespelaren, regissören med mera Lasse Åberg. Jag har just bläddrat igenom hans Två lösa Boy och Rekordmagasinet, en bok för framför allt 40- och 50-talister, i sökandet efter Toy-bilder.




(Klicka för större bilder)


För godisnostalgiker. (Notera namnet på snasket längst till höger.)

Kommentarer
Postat av: Erik

Hi, hi! Tack för detta trevliga inlägg, härligt. Har nog bläddrat i Åbergs bok några gånger, men äger inget eget exemplar ;-) Trevligt med en vän som bryr sig om viktiga saker i livet. När jag började tugga Toy var det små vita förpackningar med 6 Toybitar i. Så de där på bilderna, måste ha varit före min tid... Insåg dock snabbt att Toy inte passade för att skapa tuggummibubblor. Då var Riff (god lakritssmak!) betydligt bättre, fast det krävdes nog en investering på minst 20 öre för att få bra bubblor (5 öre styck)! Men Toy hade en stark och bra pepparmintsmak, kändes nästan som efter en tandborstning i munnen.

Ha en skön tisdag i gråvädret :-)

2008-12-16 @ 10:07:27
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Laila

Ha ha - precis den filmstjärnan hade (har kvar nånstans?) jag också! Han spelade Tarzan har jag för mig?

Jag minns också Toy i de där vita förpackningarna som beskrivs av Erik ovan, och Riff var riktiga höjdare. Varför finns det inga Riff mer?



Du har förresten en utmärkelse att hämta på min sida!

2008-12-16 @ 18:01:20
URL: http://blogg.lailanorman.se
Postat av: Ninni

Kanske lite för ung;) för att minnas alla dessa godissorter...fast jag kommer ihåg att man kallade det snask även hemma hos mig. Det är inte ofta man får känna sig för ung dessa dagar så tack för det Bosse!

Ja, Riff var utmärkt till att blåsa bubblor men jag var inte så förtjust i saltlakrits så jag köpte nog Bugg istället. Men något som jag verkligen saknar är Bitte, kommer du ihåg den?

Krokant med mörk choklad utanpå. Jag tror att det var Cloetta som tillverkade. Förpackning i brunt och guld. Stor som en Plopp. Riktigt god!Fast det var många år sedan jag åt en senast så smaken kan ju ha ändrats...

2008-12-17 @ 09:48:42
URL: http://piona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0