Måsungen och ugglan.



Först trodde jag att det pipande ljudet var gnisslet från någon båtförtöjning. Sedan såg jag ugglan på båttaket och därefter måsungen som satt strax intill. Underligt, tänkte jag, varför sitter det en måsunge och piper intill en uggleattrapp? Jag tog några bilder och filmade det märkliga paret. Tyvärr gick det inte att spela in det högfrekventa pipljudet med kamerans digitala bandspelare.



Efter en stund upptäckte jag en fiskmås som låg en bit ut i vattnet och flöt. Den måsen flög upp och satte sig på den båt som låg intill ugglebåten. Då flög måsungen lite vingligt mot den men landade i vattnet mellan båtarna. Den fullvuxna måsen – antagligen måsmamman – flög över till ugglebåten och lämnade en liten fisk på taket intill uggleattrappen. För att få äta den tydligen mycket efterlängtade fisken, måste måsungen flaxa upp till båttaket igen, vilket den gjorde. Det var då jag fattade: det här är utfodring kombinerad med flygträning. Så smart! Den sekvensen hade jag gärna fotograferat eller filmat, men då hade jag behövt en kamera med en helt annan sökare.



Varför måsmamman valt just ugglebåten som restaurang och träningsplats kan jag bara spekulera över. Kanske var det av en slump, en tillfällighet? Eller kunde det vara så att uggleattrappen tjänade som något slags skydd? Om någon har någon idé om detta så vore det kul med en kommentar.

Kommentarer
Postat av: Lars Elf

Rolig film, atrapen sitter där för att måsarna inte ska skita på båten och mamman lär sin unge från början att ugglan inte är riktig.

Det vore kul om båtägaren kommenterar.

2008-08-13 @ 00:59:38
Postat av: Erik

Ja, levande pippifåglar verkar ha lärt sig att attrapperna är helt ofarliga. Skojiga bilder! Det enda som hindrar fåglarna att landa är taggtråd och liknande. Det ser man på Centralens perronger eller snarare på taken och skyltar&stolpar, där fåglar sitter och skiter på väntande tågresenärer, ett riktigt skitproblem... Väntar man på ett pendeltåg gäller det att kolla upp! Man får undvika väntande precis under plats där fåglar sitter, det kan sluta illa... ;-)

2008-08-13 @ 10:45:29
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Undrar hur den där måsungen kommer att bete sig om den träffar en riktig uggla? "Mamma har ju sagt att den inte är farlig."

2008-08-13 @ 13:45:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0