Adjö till mitt artistbibliotek :-(

I samband med att last.fm inte längre tillåter gratislyssning försvinner således mitt trevliga artistbibliotek där – ja, om jag inte betalar tre € per månad, vill säga. Och det kommer jag nog inte att göra. Så det fick bli en liten farväl-video till last.fm:


Jag gjorde en intressant erfarenhet när jag laddat upp den här videon på YouTube. Som ljudspår hade jag lagt in en jazzlåt från 50-talet, Topsy med saxofonisterna Lee Konitz och Warne Marsh. När videon var uppladdad fick jag snabbt ett mail från YouTube som meddelade följande:

"Hej bosse66!
I ditt videoklipp Artistbibliotek last.fm finns eventuellt innehåll som ägs eller är licensierat av WMG. Du behöver inte göra någonting, men om du vill veta hur detta påverkar ditt videoklipp hittar du mer information i avsnittet om innehålls-ID-matchning i ditt konto.
Sincerely 
– YouTube-teamet"


Jag klickade mig vidare och fick upp den här sidan:



Jag ser att sidan är lite svårläst, men det som är fascinerande är att man så snabbt kunde identifiera musiken som jag lagt in, trots att jag ingenstans nämnt vare sig låtens namn eller artisternas. Vid sådana här tillfällen erbjuder YouTube ett bibliotek med en lång lista på förlicensierade låtar, där man kan välja någon musik som ersättning för den upphovsrättsligt skyddade musik man först valt. Jag har lyssnat igenom ett par dussin låtar ur det biblioteket – det var ingen rolig upplevelse. Mestadels okända namn och grupper som YouTube antagligen fått gratis. Till slut fann jag en låt som fick ersätta Topsy:



Kommentarer
Postat av: Erik

Helt klart trist med "last.fm", du hade byggt upp ett redigt bibliotek Bosse! Ja, jag har ännu inte bestämt mig... Men det lutar åt att jag letar nya vägar. Kanske dyker det upp något nytt!?

2009-05-09 @ 15:37:08
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Jag har hört de som säger att Spootify är minst lika bra som last.fm. Men det krävs visst en invitation för att vara med där.

2009-05-09 @ 15:46:15
Postat av: Erik

Stämmer! En sådan har jag inte fått. Trist att man känner så mycket folk som inte är så datorkunniga. Annars vore kanske livet en dans?

Äsch, blir nog bra ändå. Ska nog sova nu! Ha' de' så gott under söndagen Bosse.

2009-05-10 @ 01:57:48
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Pysen73

Det har hänt mig också, för 2 av mina videofilmer...

2009-05-10 @ 10:38:51
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Laila

Ja det låter onekligen fantastiskt! Ja, alltså jag menar att de lyckades identifiera låten sådär omedelbart! Man undrar hur de gör?

Jag laddade upp en video på Youtube för ett tag sedan, där det fanns med en kort snutt (alltså inte hela) av ett klassiskt stycke. Det var inga problem. Antingen berodde detta på:

1) Att klassiska stycken är undantagna?

2) Att korta snuttar inte räknas?

3) Att det antagligen var före Ipred-lagen?



Jag vet faktiskt inte.



Men det hela är väldigt synd, för ofta när man sätter ihop något klipp så tycker man att det skulle passa så bra med en speciell låt till. Att då välja nåt annat ur en massa okänt trams är absolut inte samma sak. Ibland är det helt omöjligt.



2009-05-10 @ 23:14:12
URL: http://blogg.lailanorman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0