Elektroakustiskt - EMS i Vinterviken







Det händer inte så ofta numera att jag tar del av vad som händer på det elektroakustiska området, men i söndags tillbringade jag ett par timmar vid EMS-folkets framförande av ljud på Vintervikens gräsmatta. Det blev en blandad upplevelse av muller, sprak, knaster, gnissel, you name it – men det förekom även toner och klanger som av musik. Om jag hade fortsatt jobba på EMS så hade jag kanske varit med i gänget som spelade upp sina kompositioner. Där fanns några av kamraterna från 80- och 90-talen, en av dem var Jocke.


Lars Bröndums live-framförande av stycket "Pain Index" gillade jag. Trots svårigheter att se bildskärmen i det starka solljuset fick han till det bra.

Den elektroakustiska musiken verkar finnas i samma folkliga motvind som förr. Jag hörde en kommentar från en av de medverkande: "Det är inte så jävla kul att spela när folk klagar hela tden." Jocke berättade att boende i omgivningen hade framfört klagomål i samband med förmiddagens sound-check. Men själv blev jag lite inspirerad av "oljudet":



EMS - Electroacoustic Music in Sweden (före detta ElektronMusikStudion).

Kommentarer
Postat av: Erik

Hi, hi! Så vi besökte samma sköna utomhuskonsert, tror du var där tidigare på dagen? Håller du på att bli "noice:are" Bosse!? Fina bilder och förklarande text. Snyggt reportage! Jag stötte själv ihop med bland andra Jens, Lars, Sten-Olof m.fl. och småpratade lite. Allt verkar tala för att detta återkommer. Vems:arna gillade platsen bättre än Rålambsparken. Skoj om detta blir årligen återkommande. Flera yngre (för mig okända) kompositörer spelade upp intressanta stycken. Kul, det finns en "tillväxt" på ems.

2009-06-03 @ 00:46:20
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0