Torsdag morgon ...

... vaknar jag helt utsövd vid tretiden efter tre timmars sömn. Omformulering 1: Efter tre timmars sömn vaknar jag helt utsövd vid tretiden på torsdagsmorgonen. Omformulering 2: Det är ljust i sovrummet när jag vaknar vid tretiden på morgonen. Jag är lite förvånad över att jag känner mig så utvilad efter bara tre timmars sömn. Återkommande omformuleringar, så brukar det vara ibland när jag skriver; ett knådande av meningar som vore de brödlimpor under bakning. Vilket är en idiotisk metafor eftersom jag aldrig bakat en limpa i hela mitt liv. Fel, jag har bakat köttfärslimpor.

Långsamt börjar hjärnan arbeta, associationerna avlöser varann och spridda meningar tar form, känner lust att skriva, kliver ur sängen, på med morgonrocken, brygger turkiskt kaffe och startar datorn.

Balkongdörren står öppen ut mot den ljusa sommarnatten, det doftar från petuniorna i balkonglådorna. Fjärden ligger spegelblank, det brusar svagt från den ännu glesa trafiken på Essingeleden, måsarna skriker. Jag ställer upp stativet och skruvar fast kameran. Länge har jag velat experimentera med kamerans time-lapsefunktion, nu gör jag det. Egentligen hade jag velat starta kameran när det var mörk natt och sedan låta den ta en lång serie stillbilder under flera timmar, alltmedan ljuset växer sig starkare och fjärden fylls av passerande båtar. Jag minns hur häftigt och inspirerande det var när jag på 80-talet såg Godfrey Reggios film Koyaanisqatsi: Life out of balance – mästerverket inom time-lapse-genren – ackompanjerad av Philip Glass kongeniala musik. Filmen finns att beskåda på Google.

Medan kameran exponerar bild efter bild sitter jag vid datorn, dricker kaffe, röker och skriver. Tankarna vandrar bakåt, snuddar vid den senaste tidens händelser och möten: Sandro, Michaela, Aurun, Lasse, Eva, en annan Eva, Lena, Marta, Ode, Juan Carlos, Yasir, Hasse, Pia, Bruno, Kenneth, Marie ...

Jag minns ett samtal då vi talade om åldrandet, om förändringen och förfulningen av våra kroppar. Jag citerade den amerikanske författaren Philip Roth som jag aldrig läst: "Åldrandet är inte en kamp, det är en massaker." Hon sa: "Jag vill ha en blind man utan penis." Hon menade en man som inte kunde se hennes åldrade kropp, en man som inte bara ville knulla.

Kommentarer
Postat av: El Stiffo

Mycket läsvärt.

2009-07-16 @ 21:35:09
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Erik

Trevlig läsning. :-) Speciellt första stycket fann jag njutningsfullt. Stilistiskt drivet. Så fanns här en massa annat skoj, inläggsrikt just nu Bosse!

2009-07-17 @ 00:02:26
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0