European show contest.

Jag såg nästan hela föreställningen i går. Nu tycker jag att det är dags att byta namnet European song contest mot European show contest. Det handlar allt mindre om sångerna, allt mer om att prestera spektakulära shower. Gårdagens vinnare Ryssland utgör ett exempel på det; en tämligen slätstruken låt, en vilt fejkande violinist (som av de svenska kommentatorerna påstods spela på en megadyr Stradivarius, hämtad från ett bankfack i Schweiz) och en hysteriskt "dansande" skridskovärldsmästare. Och detta är tydligen vad många uppskattar. Javisst, folk får tycka vad dom vill, och det får jag också. Patetiskt och pinsamt, det är vad jag tycker. Nej, det är inte i besvikelse över att det svenska bidraget inte placerades högre på resultatlistan. Det var inget som förvånade mig, här i landet (och förmodligen i alla länder) piskar alltid medierna upp förväntningarna på det egna bidraget. Då är jag nästan mer förvånad över att det fåniga piratgänget från Lettlend inte vann.

Att länder numera kan köpa sig en direktplats i tävlingens final har inte heller mycket med sång och musik att göra. England, Frankrike och Tyskland (kanske något mer land?) hade tydligen sponsrat tävlingen med så mycket slantar att de kunde kliva rakt in i finalfältet.

Men lite kul var det att än en gång se den före detta abetskamraten Svante Stockselius från Expressen sitta på toppen av hela företaget. Han var en vänlig, begåvad och ambitiös person redan som reporter. Men det hjälps inte – det här var nog sista gången jag tittade på spektaklet.

Kommentarer
Postat av: Erik

Tack Bosse, det blev lite tokigt förut...ja ett nyare eget inlägg... bra att du styrde upp mig, var nog lite för trött när jag skrev (en liten ursäkt).

Att du undviker Melodifestivalerna framöver, kan jag förstå. Själv brukar jag sitta med datorn på, medans showen pågår. Det finns klart bättre saker att göra och utöver Sverige och kanske något öststatsland är det väl inga som tar detta på allvar? Därför gillade jag när franska bidraget startade med att Sebastien Tellier kom inkörande i en golfbil och att hela kören såg ut som han, med helskägg. En frisk fläkt! Fruktansvärt med alla tradiga gratulationer från alla länder vid röstredovisningen. Då var Björn Gustafsson läcker, tafatt och med liknande usel skolengelska som bland annat kom från programledarmunnarna! Kul att Norge placerade sig så bra!

Ett smågalet spektakel, som får mig att skratta mycket. Fast det var mer garv i semitävlingarna.

2008-05-25 @ 16:44:11
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Elf

Hej, jag såg inte showen men hörde ett inlägg i P1 man hade lagt märke till att invandrarna i diverse länder röstar på sitt hemland därav en del lite lustiga poäng utfall.

2008-05-27 @ 20:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0