Minnet av en tavla

Under en tid hängde den på väggen i min mors sovrum. Den föreställde ett ungt sorgset mansansikte som till viss del lystes upp av ljuset kring en sjungande fågel. Jag fascinerades av den där bilden även om den oftast gjorde mig lite vemodig. Var tavlan finns i dag vet jag inte. Inte heller känner jag till konstnärens namn eller historien bakom inköpet. Kanske sålde mor tavlan någon gång när hon var i ekonomisk knipa, eller så gav hon bort den till någon. Allt som nu finns kvar utöver det diffusa minnet är den här bilden som jag tog för 51 år sedan:



I går tog jag mig för att bearbeta bilden i Photoshop. Det utmynnade i en serie bilder, två av dem visar jag här. Tyvärr finns ingen möjlighet för mig att återskapa originaltavlans färger. Det var naturligtvis förenat med en avsevärd kvalitetsförsämring när den lilla tavlan på den svartvita bilden skulle dras upp till A3-format. Ändå känns det som om jag återerövrat en liten del av barn- och ungdomstiden.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0