Adjö Telia!

I dag går en epok i graven. Efter att ha haft Telia-abonnemang i över 40 år lämnar jag nu telefonerandet via detta företag. Skälen till farvälet är två:
1. Jag slipper punga ut med 2460 kronor per år för ett fast abonnemang med nummerpresentatör (samtalskostnader ej inräknade).
2. Jag förstärker min självvalda avskildhet, dvs jag blir lite svårare att nå och slipper förhoppningsvis en del onödigt långa och ointressanta telefonsamtal (tyvärr missar jag också en del av de roliga samtalen).

Hädanefter är det mobilen, Skype och e-post som gäller. Antagligen kommer jag att utöka mitt Skype-abonnemang så att jag även kan ta emot samtal från stationära telefoner och mobiler i datorn.

Det känns lite konstigt att inte längre ha ett fast telefonabonnemang av klassisk modell. Kanske kommer jag att sakna det sättet att telefonera? Kanske har jag förbisett något som gör att jag kommer att ångra mig? Men trots en viss osäkerhet känns det bra att äntligen ha tagit det här steget. Dags att sitta ned och plöja manualen till den mobil som jag fått överta från sonen.

Alla telefoner är nu urkopplade och placerade i en svart plastsäck tillsammans med några gamlingar som jag av nostalgiska skäl inte förmått slänga. Jag samlade hela gänget på köksbordet för en sista (?) träff innan de placeras i källaren:


Förresten är det märkligt hur gamla telefonnummer häftar sig fast i minnet. Jag gjorde en snabb genomgång i huvudet av några nummer som lätt lät sig erinras (helt ointressant för andra än mig):

10305 – barn- och ungdomstidens hemtelefon, Karlstad.
35009 – telefonen i sommarstugan utanför Karlstad.
17204 – Martinssons bilagentur på 1950-talet, Karlstad.
627102 – telefonen hos min fars familj, Stockholm.
614965 – telefonen i mitt rum hos far, Stockholm.
110881 – det första Telia-abonnemanget, 1960-talet, Stockholm (ägdes egentligen av hyresvärden).
201603 – det första egna Telia-abonnemanget, Stockholm.
6404835 – det sista (?) Telia-abonnemanget, Stockholm.


Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Snygg video. Nostalgi kramar mitt hjärta fast jag inte har fast telefon... Ser fram emot att du kopplar Skype till mobil också (så jag kan terra dig!!) :-)

2009-04-21 @ 15:55:22
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse

Du behöver inte invänta min Skype-uppkoppling, du är välkommen att terra mig direkt på mobilen. ;-)

Du har väl numret?

2009-04-21 @ 16:21:45
Postat av: Erik

Du fick till ett snyggt inlägg. Vilken telefonparad på bordet :-) Jag minns inte mina gamla telefonnummer, jag har svårt med de aktuella ;-) rolig liten video. Vem vet, kanske gör vi också slut på Telia snart...

2009-04-21 @ 17:33:37
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Jag har också svårt för att komma ihåg de aktuella numren. Kan möjligen bero på att jag inte ens försöker lära mig några numera.

2009-04-21 @ 22:14:06
Postat av: Laila

Det är bra när man har valmöjligheter. Här finns det ingen möjlighet till något annat än Telia om man vill ha bredband. (ADSL) I varje fall inte än så länge. Detta innebär ju abbonnemangskostnader för fast telefoni PLUS bredbandsavgiften. Annars hade jag nog valt en annan väg jag med. Men bor man i obygden får man nog skylla sig själv! :-)



PS) Nej jag tyckte inte att du "predikade"! Du ska ha tack för din kommentar!

2009-04-25 @ 18:04:40
URL: http://blogg.lailanorman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0