Egberto Gismonti

Än en gång: YouTube är fantastiskt! Där finner man videor man inte visste existerade. Som den här inspelningen med brasilianaren Egberto Gismonti och hans gäng.

Men vad händer då? Det går inte att lägga in HTML-koden. Det har hänt tidigare i dag att blogg.se inte har velat ta emot koden. Jag försöker igen. Äsch, felet var mitt, som vanligt. Jag hade en för stor skärmbild, vilket gjorde att inte hela sidan syntes. Okej, då kör vi: Egeberto Gismonti och hans musikanter river av den makalösa låten 7 Anéis. En gång hörde jag dem spela den på jazzklubben Fasching här i Stockholm; en oförglömlig upplevelese. Håll till godo!


Kommentarer
Postat av: Erik

Lyriskt och vackert, mmmmm! Egberto Gismonti var ett nytt namn för mig, tack för detta. Riktigt skön musik :-) Små drag av samma lekfullhet som jag tycker Pat Metheny besitter med sin grupp. Lyle Mays keyboardspel är snarlikt detta. Så känns det även lite Keith Jarrett, hans "standards trio"-skivor är sköna! Snacka det finns mycket trevligt där ute i musikvärlden och YouTube är onekligen ett härligt ställe att finna nya artister. Ja, nya för en själv eller kära återseenden ;-)

2008-11-17 @ 13:34:56
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse

Kul att du gillade musiken, Erik. Och visst finns det påminnelser om Keith Jarrett i Gismontis musik, dom har för övrigt både konserterat och spelat in skivor tillsammans. Lyle May är ett nytt namn för mig. Jag ska kolla vad som finns på last.fm. Ja, här ljuder last.fm mycket numera, just nu spelas John Scofield. Jag har fått ihop en skön samling musikanter där, mycket bebop, fusion, spanskt, lite portugisiskt, franska chansoner med mera. Ibland dyker det upp en och annan låt man känner till, men mest blir det ohörda låtar, det gillar jag. Lite "fiskdammseffekt" över det hela, man vet aldrig vad som komma skall, men man vet att det blir BRA grejer! Har man YouTube och last.fm så står man sig bra. Och så en och annan fototriss förstås. :-)

2008-11-17 @ 15:28:03
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: Bosse

PS: "Din sökning “lyle may” överensstämde inte med någon musik på Last.fm"

2008-11-17 @ 15:29:50
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: Ninni

Den var lång...och totalt obekant för mig. Gillade första halvan spontant men sen blev det kanske lite för lekfullt. Behöver nog lyssna några gånger;) Men tack för tipset. Fönsterbok, ja varför inte...undrar om något förlag är intresserat av sånt. Var nyss på en bokhandel och handlade och ramlade över en fotobok som jag inte kunde låta bli att bläddra i, bara bilder på torra löv i svartvitt. Mycket vackert!Men man undrar vem som köper en sån.

Portugisiskan ja, ett kapitel för sig. Jag förstår ganska mycket men det är svårare att hitta orden när man själv ska säga något. Så...sakta men säkert framåt kanske;))

Ha det bra!

2008-11-17 @ 16:12:37
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Bosse

Aha, Ninni, du vill ha lite mer disciplin i musiken? Ja, hos Gismonti kan man finna både det notbundna och det improviserade. Undrar hur väl man känner till Gismonti i hans hemland Brasilien? I jazz- och fusionvärlden är han ett av de stora namnen.



Jag menar verkligen det där jag skrev i din blogg, att du komponerar en vacker bok med dina sköna bilder och skriver bra texter till det. Om du någon gång i framtiden behöver korrekturläsning av texten så är jag tillgänglig. Kanske kan jag också förmedla kontakt med förlagsvärlden, kanske ...



Vad heter "ha det bra" på portugisiska?

2008-11-17 @ 16:33:58
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: Erik

Hmm, ja vad jag vet har Lyle Mays bara gjort något soloalbum, mest spelar han keyboard bakom gitarristen Pat Metheny. Så kanske inte så konstigt om du inte hittade Mays solo... men han lägger alla sköna syntmattor som hjälper till att lyfta Pats spel och är även duktig pianist.

Men en del väljer ett liv i skuggan ;-)

2008-11-17 @ 19:54:41
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0