Personlig kamerahistoria



Ungefär så här såg familjens kamera ut en bra bit in på 1950-talet. Tolv bilder rymdes på en film, negativens storlek var 6x9 cm. Endast svartvita bilder gick att få.



Min första egna kamera, en Dacora 1, en så kallad bälgkamera köpt 1958 för 75 kronor. Även där var det 12 bilder på en film, negativets storlek 6x6 cm. Kameran fungerar fortfarande, men antagligen är det svårt eller omöjligt att hitta film till den.



1967 köpte jag en systemkamera, Minolta SRT-101, på avbetalning. Då hade jag allvarliga tankar på att utbilda mig till fotograf. Tyvärr klarade jag inte avbetalningarna, så efter några månader överlät jag kameran och betalningen till en kompis.




Sedan blev det ingen kamera förrän 2004, en liten digital Pentax Optio 750Z. Tillsammans med den trivs jag ganska bra.

Kommentarer
Postat av: Fröken Källgren

Ganska bra?

Jag kan inte minnas när jag såg dej utan den sist =)

2008-05-06 @ 17:35:04
URL: http://siggelina.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Haha! Jag menar bara att den kameran inte har ALLT det jag önskar.

2008-05-06 @ 18:18:14
Postat av: Erik

Men har den begränsningar så har du hittat vägar runt dem. Du tar ju härliga filmer och stillbilder. Bara fortsätt!

Fina gamla kameror! Ja, du har säkert rätt Bosse. Numera snart svårt få fatt i "vanliga" filmrullar. Svart-vitt är egentligen färgfilm, sa en kille i en fotoaffär när jag köpte en rulle till Andreas.

Att då hitta film till äldre kameror med andra format än 35mm, ja billigt lär det ju inte vara, om det nu alls finns. Sjukt att det är exclusivt att ta bilder med vanlig filmrulle i kameran idag.

Ha en skön onsdag!

2008-05-07 @ 01:52:45
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0