Palestina-Israel

Jag tittade på en del av de bilder jag tog i Israel förra året. Länge blev jag sittande med den här framför mig:

image199

Motivet finns på en strand nära byn Tantura, några mil norr om Tel Aviv. Jag är ganska säker på att den mur av stenar man ser längst bort i bilden, är lämningen av en byggnad från den tid Tantura var arabiskt område och hette al-Tantura. Jag hade tidigare läst om platsen på en sajt som heter 'Palestine remembered'. http://www.palestineremembered.com

Om vad som kan ha hänt i det dåvarande al-Tantura i samband med Israels ockupation av området 1948, kan man läsa här: http://www.palestineremembered.com/Haifa/al-Tantura/index.html
Jag skriver 'kan ha hänt' eftersom jag inte vet något om tillförlitligheten hos själva källan, alltså sajten 'Palestine remembered'. Jag måste samtidigt säga att min läsning hittills alltmer styrkt mig i uppfattningen att detta är sann historia och inte falsk palestinsk propaganda.

Periodvis är jag ganska upptagen av funderingar kring den tragiska konflikten Palestina-Israel. Just nu upptar problemen för de boende i Gaza - fängelset utan tak - en del av mina tankar. Och häromdagen hörde jag på radion att Israel har beviljat sig ytterligare över 700 bosättningar på den ockuperade Västbanken. Det är väl ingen som tror att Israel frivilligt kommer att lämna det området? Och hur skulle den så kallade fredsprocessen ha någon som helst förutsättning att lyckas? Hur skulle en palestinsk stat vara möjlig att skapa med det lapptäcke av israeliska bosättningar som ryms inom det ockuperade palestinska området? Och vem tror att Israel någonsin kommer att bevilja de miljoner palestinska flyktingar som lever i flyktingläger i Gaza, Libanon, Syrien, Jordanien och på andra platser att återvända till de platser i Israel som de tvingats lämna? Problematiken är oändlig, jag har bara snuddat vid några av stötestenarna.

Kommentarer
Postat av: ElStiffo

"Periodvis är jag ganska upptagen av funderingar kring den tragiska konflikten Palestina-Israel."
Jag med. Jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att den klingade ut.

2008-03-14 @ 10:06:06
URL: http://elstiffo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0