Mer Arnold + svar till Erik.

image188

Erik, du undrade hur jag fick in alla länkarna i inlägget om 'Blå tummen' och 'Korven'. Svaret är att jag helt enkelt kopierade texten från Wikipedia och klistrade in den på sedvanligt sätt, precis som med följande info:

Hans Arnold
, född den 22 april 1925 i Sursee i kantonen Luzern i Schweiz. Han är en svensk konstnär och illustratör.

Hans Arnold utbildades på Konstfackskolan i Luzern, där han blev antagen 1936. I Schweiz jobbade han tidvis som trickfilm-animatör. Efter några år i Paris kom han 1947 till Sverige. Det svenska landskapet påminde honom om alperna nedanför trädgränsen. I Sverige gjorde han sina första illustrationer för Åhlén & Åkerlunds förlag,Det var en gubbe som satt på en likkista och spelade fiol, berättade Arnold.

Hans Arnold har arbetat som illustratör i dags- och veckotidningar, som sagoillustratör ("Bland Tomtar och Troll", Allrakäraste Syster), som omslagstecknare till serietidningar och skivomslag ("Boris Karloffs Midnattsrysare", "Abbas Greatest Hits" Swedish WHISTLER "Dazzling Days") och ungdomsböcker (?Dante?, "Dunder och Brak", "Frankensteins Faster"), som trickfilm-animatör ("Matulda och Megasen", "Fetknopparna", "En konstig man") och fristående konstnär. Första utställningen i Sverige hade han 1959 på Galleri Färg och Form. Hans Arnold har även jobbat som scenograf för bland annat Kungliga Operan.

1955 gifter sig Hans Arnold med konstnärinnan och författarinnan Vera Nordin. 1956 föds tvillingarna Ylva och Björn.

Efter att ha tecknat "Veckans Chock" i Vecko-Revyn under åren 1954-79 blev han rikskänd som skräcktecknare. Typisk för Hans Arnolds teckningar är att han lyckas få de mest vardagliga föremål att se spöklika och skräckinjagande ut, samtidigt avbildar han barn och framför allt kvinnor på ett mycket älskvärd sätt. Hans arbeten är alltid mycket detaljrika och genomarbetad med tydliga drag till surrealism.

Än idag har Arnold en bred skara av anhängare och är allmänt klassad som "kult-illustratör". Hans teckningar har jämförts med den internationellt mer namnkunnige H.R. Gigers.

Litteratur och källa [redigera]

  • "Hans Arnold - sagor, sex och Guds finger", skriven av Lotten Strömstedt, Arvinius förlag, 2002.
  • "Veckans Chock" som innehåller ett urval av illustrationerna till rysarserien med samma namn som gick i VeckoRevyn 1954?1979. Boken ges ut av förlaget Bulleribock, 2006.
Jag orkade inte göra alla språkliga korrigeringar som den här Wikipedia-texten behöver. Jag börjar vänja mig vid det språkliga eländet ute på nätet. Ibland är det faktiskt intressant att ta del av alla innovativa förenklingar som förekommer.

Hursomhelst, Erik, jag tvivlar på att Arnold fanns med i Lektyr eftersom han var knuten till Åhlén & Åkerlunds förlag (där jag själv jobbade i offset-tryckeriet ett år på 60-talet).

Kommentarer
Postat av: Erik

Aha, herr Arnold var på den sidan, men då kanske samma skräckisbilder fanns i det förlagets herrtidning, dvs FIB-Aktuellt..?
Jag envisas (som du märker).
Själv var jag flitig läsare av båda tidningarna under några år (tidigt 70-tal) men Vecko-Revyn slösade jag inga pengar på. Tror det fanns en poptidning som hette Hej (den levde bara en kort tid). Jag fann samma nöje att bara utropa Hej utanför Pressbyråluckan och sedan förbli tyst, upprepa H-E-J och vänta på att stackar'n på andra sidan luckan skulle fatta att jag menade tidningen.
Ja tänk vad lättroad man var i unga år.

2008-03-07 @ 15:47:38
URL: http://erik56.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0