Några ord om mat och pengar

Det är kväll och det har varit ännu en bra dag för mig. Pensionen kom, mat inhandlades, ganska tomma skåp fylldes. Så jäkla glest mellan födoämnena har det nog inte varit sedan Bredgrändstiden på 70-talet. Och så är det lite ruskigt med de kraftiga prishöjningarna på käket; ett paket Bregott 600 g, till exempel, ökade med fem spänn i ett enda nafs. Men jag hörde en nationalekonom säga i radio att "nu får bönderna äntligen betalt för vad de producerar". Tja, vad vet jag om de stora sammanhangen? Jag säger som morsan sa för hundra år sedan när VF intervjuade henne på Ica (Östra torggatan, Karlstad) angående de då höjda matpriserna: "Det är bara att hänga med." Jag delar hennes uppgivenhet.
image91
image90

Notera att det inte finns några cigaretter på kvittot ...


Kommentarer
Postat av: Erik

Jo du Bosse, matpriserna stiger nästan dagligen, ja det känns så i alla fall!
Ekonomerna talar om låg inflation i vårt land, tror siffrorna i tabellerna över detta ekonomiska fenomen kommer att bli högre. Det fladdrar ju rätt mycket på Börsen och bland tunga valutor...
Ja, jag noterade att det ej fanns någon post på slutet med tobaksvaror (eller hur de brukar skrivas på kvittot). Du hade inte mycke' onyttigt (som godis) heller, så att slutsumman kändes hög, förstår jag.

2008-01-19 @ 15:24:01
Postat av: Bosse67

I höstas, inför de kommande stora prisökningarna, kunde man läsa artiklar och höra en del officella personer uttala sig om att matpriserna legat still under en längre tid. Min egen erfarenhet säger att det ingenting annat var än rena lögnerna. Konsum och Ica höjer sina priser oavbrutet, det märker vem som helst som är lite prismedveten.

2008-01-19 @ 16:53:36
Postat av: Erik

Du har helt rätt Bosse.
Det verkar som om prishöjningar sker etappvis.
Märkte hur kryddor under en period höjdes, flera olika märken. Då låg pastan, märken som Barilla och Kungsörnen stilla. Så ungefär månaden efter kryddhöjningen var det dags för pastan. Vill minnas att först Barillamärket steg, för att jag sedan kom och såg att Kungsörnen följde efter...
Just pastan och ett par kryddor kunde jag tydligt jämföra.
Har funderat på att börja fotodokumentera dessa små smyghöjningar, nu när jag lätt kan ta kort.
Kanske dags att ta tanken till handling (ursäkta ordvitsen) och "fallstudera några olika typiska varor. Jag tror som du att handeln lägger ut olika dimridåer mellan varven, som förklaringar. Men bakom allt finns giriga handlare som bara vill öka sin vinst. Får verkligen bönder och andra råvarutillverkare (om man så kallar dem) del av denna prisökning?
Minns hemmafruar i Skärholmen som på 70-talet klagade och startade en folkstorm kring matpriserna. Kanske dags för oss "gubbar" att börja skrika kring detta (med lite insamlat "kött på benen" material kan vi gå till handling. Fuskandet med köttfärsen var nog bara toppen på ett isberg, att just ICA skulle fastna med handen i kakburken var nog också bara en tillfällighet. Men det har kanske gynnat Konsum en del? Vad kan Konsum ha för dåligt mjöl i påsen?)
Får nog återkomma till ämnet vid en senare tidpunkt och lägga upp en strategi.
Det känns som ett bra ämne för en ny "Upp till Kamp" paroll. Mat är basalt och rör alla.
Svenska folket behöver enas kring ett ämne som berör maten är ett sådant ämne, tror jag.
(snabbläst texten och inser att det finns plats för många vitsar. Läser du detta Ode? Hjälp till i så fall, tack.) Ja nu drar jag ner rullgardiner, go' natt Bosse

2008-01-20 @ 00:46:38
Postat av: Fröken Källgren

Jag noterade att det inte var ciggisar med INNAN du skrev det.
Så duktig du är!!!

2008-01-21 @ 17:23:32
URL: http://siggelina.blogg.se
Postat av: Bosse67 (även ökand som PappaB)

Precis vad jag behöver just nu: BERÖM! Massor av det! Tack Siggelina!

2008-01-23 @ 16:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0