Min bloggande vän Erik ...

... la in en bild på sin blogg, gjord av vår gemensamma favorit Jan Stenmark. Ett utmärkt val. Jag fick tanken att minst en gång i veckan lägga in någon av hans tusentals bilder här. För dem som inte känner till Jan Stenmark, här en bild på några av hans böcker, eller snarare de flesta av dem.

image43

Han är inte alltid omedelbart lättillgänglig i sin absurda humor, ibland är han helt obegriplig. Men det är värt mödan att fundera över hans bilder och texter. Om man inte direkt har tagit in och "förstått" en bild/text, så brukar den ofta öppna sig efter att ens egna associationer har fått flyta runt en stund. I korthet: jag rekommenderar alla att ta del av hans underfundiga och lite svarta syn på livet och människorna.

Kommentarer
Postat av: Erik

Härligt Bosse!
Du fick upp ögonen på mig för Stenmark. Första skratten ekade från din toalett ute i trapphuset i Gamla Stan (Bredgränd). Det var svårt att slita sig från Stenmark-boken och lämna den lilla toaletten.
Hur var det med dusch eller badmöjligheter, fanns det nere i källaren?
Kanske skulle vi starta en sida där vi hyllar Stenmark på .ning.com
Värt att diskutera när OBE träffas snart!
Glöm inte att ha böckerna lättnådda, känner inte igen alla framsidorna!

2008-01-09 @ 21:40:06
URL: http://erik56.blogg.se
Postat av: Bosse67

Här föreligger nog ett minnesfel, Erik. Jag flyttade från Gamla stan 1982, vid den tiden kände jag nog inte till Jan Stenmark. Hans första bok "Detta har hänt" kom ut 1990. Hans böcker är lätta att nå för mig, då de ligger på en hylla i köket. Jag återkommer till Bredgränd 2 (B2) i ett senare inlägg.

2008-01-10 @ 04:36:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0