Mer om vaskrensaren Laila Laventous

Gamle vännen Lasse har en del att förtälja om detta verktyg. Jag tar mig friheten att citera honom efter en lätt redigering av texten:

"Hej, hittade den här med namn och allt.

image92
Man kan klicka på den. Sökte på sugklocka avlopp. Till slut blev det Clas Ohlson.

image93

På franska heter det ungefär laventous, det uttalas åtminstone nåt åt det hållet. Jag var i Frankrike och hade fått stopp i avloppet, for in till stan och försökte förklara vad jag ville ha för apotekaren: "Små vita kristaller som man har i avloppet när man har stopp." Det gick åt lite fötter också. Då säjer han: "Ah, saude caustic" och jag kan fara hem glad i hågen. Men baconfett ger sej inte i första taget så jag gick till en granne som efter lite mer händer och fötter ropade: "Ah, une laventous!" och hämtade precis vad jag ville ha. Det är märkligt hur man snappar upp ord sådär."

Tack Lasse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0