Seriemagasinet, några nummer från 1949/1950

Jag besökte Tradera.com för en tid sedan för att kolla prisläget på gamla nummer av Puss, ja, alla nummer av den tidskriften är förstås gamla. Det fortsatte med att jag letade efter serietidningar från min barndom. Det fanns en del, Seriemagasinet från 1949 till exempel, första året den högklassiga blaskan kom ut. Jag hade alla nummer, säkert de första två tre årgångarna. Men så var morsan där igen och slängde rubbet. "Du ska läsa läxorna och inte den där skräptidningen!" - ungefär. Hon hade ett jäkla temperament ibland. Och lika lite som jag, kunde hon förutse det kommande ekonomiska värdet i "skräpet".

image163

Okej, det är svårt att se vad de små omslagsbilderna föreställer. Jag lägger in ett par förstoringar:

image164

image165

Det var dramatiska dagar i väntan på att cliff-hängarna skulle få sin fortsättning och förklaring nästföljande tisdag. Vem hade tid för flitiga studier när Kilroy var i fara?

Kommentarer
Postat av: Erik

Seriemagasinet var inte så tokigt, men för mig var det Fantomen och Agent X9 som regerade under många år.
Ja, mina föräldrar tog sig också friheter och rensade bort en hel del "sparat" för mig. Inte så kul då och riktigt trist nu.
Så kan det gå.
Men ibland var det jag själv som bytte grejer.
För övrigt en rolig låt med Hasse Alfredsson, "ska vi byta grejer med varann"!
Har gett mig själv en nostalgikategori, tycker jag behöver det. Kanske du med Bosse.

2008-02-18 @ 23:00:26
URL: http://erik56.blogg.se
Postat av: Bosse67

Om man med nostalgi menar 'längtan tillbaka till det förflutna', då är jag inte säker på att jag behöver en nostalgikategori. Att jag ägnar en hel del tid åt det som varit, betyder inte att jag längtar tillbaka. Ofta är det tvärtom så att jag gläder mig åt att mycket är passerat.

2008-02-18 @ 23:19:23
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: Erik

Hmm. Jag får leta mig fram till ett bättre kategorinamn.
För någon längtan är det inte fråga om, håller med dig och ser hellre framåt. Nytt namn?
Kanske minnesbilder, ja det passar bättre...
Jag har även minnesluckor när det gäller förr...
Kan ofta fyllas genom att fara runt på nätet ett tag och leta information. Bra sak med nätet!

2008-02-19 @ 11:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0