En vacker kvinna som spelar sitar.

I går vid den här tiden var jag inte medveten om hennes existens. Att Ravi Shankar har en dotter som heter Norah Jones kände jag till. Likaså visste jag lite vagt att det funnits en sitarspelande son som dött ganska ung. Men att Norah Jones har en halvsyster som heter Anoushka Shankar visste jag ingenting om. Anoushkas pappa är alltså nämnde Ravi Shankar. (Jag förutsätter att de fåtaliga läsarna av den här bloggen vet något om vem denne man är. Å andra sidan minns jag från min tid på de så kallade kvällstidningarna att man alltid ska underskatta sina läsare. "Skriv inte för de initierade, skriv för ignoranterna.")

Jag "fann" Anoushka när jag surfade lite snett på YouTube. Då visste jag alltså ingenting om henne. Jag blev bara bländad av en vacker kvinna som hanterade det fascinerande och klangfulla instrumentet sitar. Sedan var jag fast i flera timmar i det vanliga mönstret: kolla igenom vilka fler videor som finns på YouTube, googla namnet och så till bildmaterialet. Nu vet jag lite mer om Ravis tös.

image136

Visst är hon lik sin syrra:

image137

image140

image139

Visst är det här en ganska underbar bild, pappa Ravi som undervisar lilla Anoushka.

Länkar till ett par videor på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=3HqQoLq5c2c


http://www.youtube.com/watch?v=4e-eDlpxcmU



Hm, jag tror att det får bli ytterligare några bildinlägg om den musikaliska familjen Shankar.







Kommentarer
Postat av: Erik

Genommusikalisk familj!
Mammor och söner, pappor och döttrar, ja...
Hur är det med mamma Shankar?
Trakterar hon något instrument, eller sjunger?
Sitar låter mycket, förstår att Harrison fann glädje i det klangrika instrumentet.
Ska kolla upp Anoushka...
Norah Jones har jag gillat sedan första skivan!

2008-02-08 @ 12:57:25
URL: http://erik56.blogg.se
Postat av: Bosse67

Jag vet inte mycket om mammorna Shankar. Norah Jones mamma läste jag någonting om i går. Musikproducent i New York, tror jag. Vackra Norah växte tydligen upp utan särskilt mycket kontakt med pappan under lång tid. Anoushkas kontakt med pappa Ravi har varit annorlunda, eftersom hon till stor del vuxit upp i Indien (men hennes engelska låter genuint amerikansk).
Hur är det förresten, lever Ravi Shankar?

2008-02-08 @ 18:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0