Plötsligt blev det svart ...

... på datorskärmen. Hårddiskkrasch? tänkte omedelbart pessimisten i mig. Modemet hade också slocknat. På elpanelen i garderoben såg alla proppar ut att vara hela, men inga lampor gick att tända, kylskåpet och frysen surrade inte som vanligt. I trappuppgången lyste det men hissen funkade inte. Skumt.
Då erinrade jag mig att Fortum skickat info om ett kommande byte av elmätare i huset. Hittade papprena som handlade om det, läste och kom fram till att bytet skulle ske någon gång mellan 12 augusti och 5 september, vilken vardag som helst mellan 7 och 20, eller lördag–söndag 10 och 17. Måttligt precis information, alltså. Jag gissade att elmätarna skulle finnas i källaren, gick ner dit och mycket riktigt, där stod en kvinna och skruvade fast de nya digitala elmätarna. Vi hade en intressant pratstund där jag fick lära mig en del om elvärlden, bland annat att hon för bara några minuter sedan fått sin andra elstöt under de 1 1/2 år hon jobbat för Fortum. Ja, hon verkade faktiskt väldigt pigg.


Gamla och nya elmätare.


Den nya så kallade energiboxen. Snart kommer det bli möjligt att följa den egna elanvändningen på Fortums hemsida. Men hur blir det för dem som får sin energi från något annat elföretag via Fortums ledningar?

Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Tidsuppgifterna får mig att tänka på filmen "Brazil".

2008-08-28 @ 08:06:51
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Åh fan, den har jag inte sett.

2008-08-28 @ 12:34:49
Postat av: Erik

Otäckt, nu har vi också fått ett liknande brev. Vilka flumtyper de där teknikerna på elbolaget! Jag har ju ingen aning om när det blir svart. Tänk om jag har en ostsufflé i ugnen, den blir ack så platt, uj, uj...

Men din information var mycket intressant, bra undersökande journalistiskt arbete Bosse! Undrar om våra mätare kommer att se likadana ut? Men jag är väl på jobbet när detta byte sker, missar allt.

ha en skön helg, om nu solen kommer, ser mörkt ut just nu (tidig em fredag)

2008-08-29 @ 12:53:19
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Aurun

Vilken spännande dag! Lite retsamt förståss med sån flytande tidsangivelse. Men det gav ju upphov till en del nya erfarenheter :)

2008-08-31 @ 12:25:59
Postat av: Bosse67

Just precis så ska man ju se på eventuella irritationsmoment. Bra att du påminde mig. :-)

2008-08-31 @ 12:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0