Någon som har lust att baka?

Ett recept efter min mor. En flickvän bakade det här brödet för några år sedan och det blev supergott. Själv har jag tyvärr inte givit mig i kast med receptet, men jag ligger i startgroparna för det.

image235

image236

Ett förtydligande av skönskriften:

'Nu har jag lust att baka'-bröd.

6 dl rågmjöl
8 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl vetekli
1 msk salt
1 msk stött fänkål
1 msk stött anis
hackat skal från en stor Jaffa-apelsin eller
mycket russin
1 msk bikarbonat
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl sirap
6 dl filmjölk eller Kefir
3 dl mjölk

Gör så här:

1. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
2. Blanda sirap, filmjölk och mjölk i en annan skål.
3. Häll ner mjölk/sirapblandningen och blanda väl till en lös smet.
4. Häll smeten i tre 1 1/2-liters avlånga, smorda och bröade kakformar.
5. Sätt in formarna i kall ugn. Grädda i 200 grader 50-55 minuter. Ta tiden från att du ställer in formarna i den kalla ugnen.

PS: I stället för apelsinskal kan man ta pomeransskal, som finns hackade att köpa. Ibland tar jag litet öl i smeten i stället för mjölk.

Kommentarer
Postat av: Erik

Gillar namnet på brödet, Nu har jag lust att baka bröd, så härligt :-)
Ja, kanske värt ett försök. Fast jag är inte mycket för skal, russin, lingon eller dylikt i bröd. Vill ha det rent.
Kom just på, italienskt bröd med oliver och tomater, hmm det var ju gott.
Säkert kan din mammas bröd vara lika gott, jag gillar filmjölk, bara en så'n sak :-) Ska nog prova baka det, lovar att bjuda över dig då Bosse :-)

2008-04-10 @ 21:55:54
URL: http://erik56.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0